BouwKabelkrantNieuws uit ZwollePolitiek & OpinieVervoer

Tien jaar samenwerking provincie Overijssel, gemeente Zwolle, NS en ProRail in Spoorzone

Zwolle – Tien jaar geleden sloegen provincie Overijssel, gemeente Zwolle, NS en ProRail de handen ineen om de kwaliteit, de bereikbaarheid en de leefomgeving van Spoorzone Zwolle een toekomstgerichte impuls te geven. Dat is nu geëvalueerd. Het staat te lezen in een nota die wethouder Gerdien Rots stuurt naar de gemeenteraad van Zwolle.

Samen met ProRail en NS is er door provincie Overijssel en gemeente Zwolle flink ingezet op een OV-knoop die klaar is voor de toekomst: duurzaam, veilig, gastvrij en gericht op comfort voor de reizigers.

In de afgelopen 10 jaar is door de samenwerkende partijen en uitvoerende partners hard gewerkt en heeft de Bestuursovereenkomst Spoorzone Zwolle 2013 belangrijke resultaten opgeleverd. Dit voor de vele in- uit- en overstappers die Zwolle dagelijks ontvangt. Met de eindrapportage is een periode van samenwerken aan het stationsgebied afgesloten. In de rapportage is ook aandacht voor de toekomst, over de nog te maken stappen in de stationsvernieuwing en de volgende stap in de gebiedsontwikkeling Spoorzone, het bouwen van een stevig fundament voor de groei van het innovatiedistrict.

Eerdere stappen

De afspraken van de afgelopen tijd omvatten rond Station Zwolle: meer ruimte voor reizigers in het station.; een speciale brug voor bussen over het spoor en een regionaal busstation aan de zuidzijde; de tijdelijke inrichting van de zuidzijde van het station en een bovengrondse fietsenstalling; de ondergrondse fietsenstalling aan de noordzijde; renovatie van het stationsgebouw; klimaatbestendige herinrichting van Stationsplein en Stationsweg en de start realisatie van een brede duurzame loopbrug over het spoor (de passerelle). Ook is er een kwaliteitsplan.

Volgende stappen

Om te zorgen dat het OV-knooppunt toekomstbestendig is en optimaal functioneert bij verdere groei van het aantal reizigers, zijn er nog een aantal stappen te zetten. Dit zijn: een kwalitatief verbeterde entree van het station aan de noordzijde; kappen op de perrons om de reizigers van en naar de regio een comfortabel verblijf te geven
tijdens hun overstap; een definitieve entree aan de zuidzijde met een nieuw stationsplein, een definitieve P&R –
voorziening, kiss & ride-plekken (voor kort parkeren) en een fietsparkeerstalling; en definitieve (parkeer)oplossingen om deelmobiliteit te stimuleren en zo de keuze voor duurzaam vervoer makkelijker te maken. Én aantrekkelijker voor iedereen die hier werkt, studeert, woont of op bezoek is.

In de eindrapportage is ook aandacht voor de volgende stap in de gebiedsontwikkeling. Het station is de aanjager van de gebiedsontwikkeling. De belofte van dit gebied voor de regio was al voorzichtig terug te lezen in de Bestuursovereenkomst uit 2013 en nu, in 2023. In deze rapportage blikt men vooruit dat men blijft bouwen aan een stevig fundament voor de groei van het innovatiedistrict.  En aan het bundelen van de krachten voor een duurzame ontwikkeling van de regionale economie, innovatief onderwijs en een sterke cultuursector in Overijssel.

 

 

Bron
zwolle.nl

Gerelateerde artikelen

Back to top button