Nieuws uit ZwollePolitiekPolitiek & OpinieVervoerVoorpagina

Internationale trein door Zwolle is moeilijk

Zwolle – De voltallige gemeenteraad heeft in mei 2020 wethouder Dogger gevraagd of er een internationaal treinstation kan komen in Zwolle. Na enige bedenktijd is er nu het antwoord op deze vraag. Station Zwolle is een belangrijk knooppunt in Nederland voor het spoor, en de stad groeit. Dat neemt niet weg dat er een aantal kanttekeningen zijn die het moeilijk maken om een verbinding te maken voor een internationale trein. Wel zijn er ontwikkelingen gaande waardoor de komende jaren de reistijd van Zwolle richting Parijs en Londen verkort wordt en de trein een aantrekkelijk(er) alternatief wordt op de middellange afstand.

Voor een internationale trein in Zwolle zou men de perrons in Amsterdam moeten uitbreiden, en er moeten voldoende reizigers zijn. Die zijn er momenteel niet, ook niet wanneer men corrigeert voor het corona-effect. Het perron aanpassen gebeurt niet eerder dan in 2035. Ook op station Zwolle en het tracé Amsterdam-Zwolle zouden aanpassingen moeten komen. Hierbij moet men denken aan praktische zaken als douane- en wachtfaciliteiten op station Zwolle voor zowel werknemers als reizigers. Of de spoorinfrastructuur op het traject tussen Amsterdam en Zwolle maar ook op het station Zwolle.

Het is in het huidige vastgestelde beleid van de spoorwegen niet mogelijk om een internationale trein in te passen. Wel mikt men op een frequentieverhoging van Intercity’s tussen Amsterdam en Zwolle. In de huidige situatie moeten reizigers vanuit Zwolle naar Parijs in Rotterdam overstappen van de InterCity op de Thalys. Wanneer de Thalys zou doorrijden naar Zwolle zou dit voor reizigers uit Zwolle weliswaar een overstap schelen, maar neemt de reistijd toe ten opzichte van de huidige verbinding, onder andere als gevolg van de wachttijd in Amsterdam

 

Meer bekijken
💬 WhatsApp ons! Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht op 06-22461723 of stuur een mail: rtvfocuszwolle@gmail.com

Lees ook

Back to top button