Nieuws uit ZwolleVervoerVoorpagina

Kamermeerderheid voor aanpak flessenhals Meppel; 40 miljoen nagenoeg rond

Zwolle / Den Haag – Een extra 40 miljoen euro om de spoorproblemen bij Meppel op te lossen, kan rekenen op een meerderheid in de Tweede Kamer. Dat bleek vandaag tijdens het debat over de begroting van Infrastructuur. De flessenhals bij Meppel zorgt voor veel vertragingen en storingen op het traject naar het Noorden.

Het gaat om de treinen van de NS die van Zwolle naar Leeuwarden en Groningen rijden. Met het extra geld moeten er bij Meppel onder andere een extra perron, snellere wissels, betere overwegen en een verbeterde stroomvoorziening komen. Eerder was er al 35 miljoen euro gereserveerd voor dit project, maar dat bleek niet genoeg te zijn.

Petitie

Onlangs stapte burgemeester Peter Snijders met een hele delegatie naar Den Haag om een petitie uit te reiken. Tweede Kamerleden werden opgeroepen steun te geven aan het versterken van de spoorverbinding Zwolle-Meppel. De huidige kwetsbaarheid, vooral tussen Zwolle en Meppel, resulteert in een gemiddelde uitval van 9 uur per week, waardoor het noorden per openbaar vervoer afgesneden is van de rest van Nederland.

Te weinig perrons, twee sporen met vele overwegen

Zo heeft het station Meppel maar drie perrons voor alle intercity’s en de stoptreinen die naar Friesland, Groningen en Drenthe gaan. Als er een kink in de kabel komt op dit station dan ligt alles plat richting het Noorden. Ook de twee sporen tussen Zwolle en Meppel vormen een bottleneck. Dit hele tracé kent maar liefst veertien spoorwegovergangen en vele bruggen die allemaal voor verstoring kunnen zorgen en daarmee vertraging.

De Tweede Kamer stemt vandaag en morgen over de begroting van het ministerie van Infrastructuur.

Gerelateerde artikelen

Back to top button