Nieuws uit ZwolleOnderwijs & WetenschapVoorpagina

Eerste Pitstopvoucher voor onderzoeksproject Windesheim

Zwolle – Windesheim heeft met het project ‘eHealth in de Wijk’ als eerste hogeschool een Pitstopvoucher toegekend gekregen van Regieorgaan SIA. Deze voucher biedt de onderzoekers halverwege hun project ruimte voor reflectie en intervisie met externe experts.

‘In de dagelijkse praktijk van het onderzoek is hier vaak te weinig tijd voor’, zegt Inez Meurs, programmamanager bij Regieorgaan SIA. ‘Terwijl stilstaan bij de voortgang en elkaar feedback geven waardevol is voor verbeteringen in het proces en de kwaliteit van het onderzoek kan verhogen.’ Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA heeft daarom in samenwerking met de Vereniging van Lectoren een intervisiemethodiek ontwikkeld. De Pitstopvoucher, een subsidie van € 2.500, biedt de onderzoekers van Windesheim nu als eerste de financiële ruimte om deze intervisiemethodiek toe te passen.

eHealth in de Wijk

Binnen het twee jaar durende project “eHealth in de wijk” onderzoekt het lectoraat ICT-Innovaties in de Zorg van Windesheim hoe je wijkverpleegkundigen kunt ondersteunden bij het inzetten van eHealth-toepassingen bij hun cliënten. Hoe kunnen digitale hulpmiddelen zoals domotica of zorg op afstand bijdragen aan goede zorg voor mensen thuis? De onderzoekers werken hierbij samen met zorginstellingen uit de regio, landelijke koepelorganisaties en kenniscentra en twee regionale netwerken.

Inzicht in dagelijkse praktijk

‘We zijn inmiddels halverwege het project’, vertelt onderzoeker Sander Holterman. ‘In het eerste jaar hebben we als onderzoeksteam kwalitatief onderzoek gedaan naar het klinisch redeneren, in het bijzonder het proces van indiceren van zorg door wijkverpleegkundigen. Door mee te lopen in de praktijk, het uitvoeren van diepte-interviews en zogenaamde hardop-denken-sessies is veel inzicht verkregen in de dagelijkse praktijk, de knelpunten en kansen voor het inzetten van eHealth.’

Tijd voor intervisie

Dankzij de Pitstopvoucher is er de komende twee maanden tijd voor reflectie en intervisie. Holterman: ‘De focus zal liggen op de vertaling van de onderzoeksresultaten uit het eerste jaar naar geschikte ontwerpmethoden voor de ontwikkeling van de keuzehulp. Daarin worden niet alleen de huidige projectpartners en onderzoekers bevraagd, maar is juist ook de frisse blik van experts die niet bij het project betrokken zijn waardevol.’ Vervolgens starten de onderzoekers met het tweede jaar van het project, waarbij zij samen met de genoemde partners werken aan de ontwikkeling van een praktische keuzehulp. Daarnaast is er aandacht voor training in het gebruiken van deze keuzehulp en krijgt het een plek in het verpleegkunde onderwijs bij de betrokken onderwijsinstellingen.

Gerelateerde artikelen

Geef een reactie

Back to top button