Zwolle – De gemeente gaat een proef uitvoeren om de Van Karnebeektunnel voor twee richtingen open te stellen voor personenauto’s. Het is vooral bedoeld voor doorgaand verkeer uit Assendorp en de Stationsbuurt. De proef geeft inzicht in het gedrag van automobilisten en de routes die worden gekozen.
Tijdens de aanleg van de ondergrondse fietsenstalling op het Stationsplein is de Oosterlaan gesloten voor autoverkeer. Om de doorstroom naar Assendorp te waarborgen was daarom de Van Karnebeektunnel aan één richting opengesteld voor autoverkeer. Dat is goed bevallen en nu gaat men dat proberen uit te breiden.
Verkeersafwikkeling
De openstelling van de Van Karnebeektunnel kan gevolgen hebben voor de verkeersafwikkeling in een groter gebied. Met deze verkeersproef onderzoekt de gemeente of de bereikbaarheid van de stad is gegarandeerd. Ze wil ook weten of een verkeerssituatie ontstaat waarbij men de verblijfskwaliteit in het centrumgebied vergroot en of de openstelling niet leidt tot extra verkeersdruk elders.
De Van Karnebeektunnel is een belangrijke schakel tussen de binnenstad en de Spoorzone. De gemeente Zwolle wil zorg dragen voor een leefbare en bereikbare stad voor iedereen. En werken aan de bereikbaarheid en verkeersveiligheid. Dit doet zij met grote en kleine projecten.
Door het openstellen van de Van Karnebeektunnel maakt de gemeente de stad nog aantrekkelijker als verblijfsgebied voor voetgangers en fietsers. Dit krijgt vorm via de Omgevingsvisie en het ontwikkelkader Spoorzone. Daarin staat de ambitie om het centrumgebied te verbinden met de Spoorzone.
Hoe werkt de proef
Met het onderzoek maakt de gemeente inzichtelijk wat de invloed van de openstelling van de Van Karnebeektunnel is op het verkeer rondom de Stationsbuurt, Assendorp en Pierik. Naast de gegevens uit de aanwezige verkeerslichten gaat ze op een aantal locaties nadere verkeerstellingen uitvoeren op onder meer de Burgemeester Van Roijensingel, Deventerstraatweg, Hortensiastraat, Oosterlaan en Van Karnebeektunnel. Deze metingen vinden in ieder geval plaats op drie momenten: voorafgaand aan de proef, bij de start van de proef en na de openstelling van het Stationsplein rond de zomer 2021.
Tijdens de looptijd van de proef houdt ze ook in de gaten of er ongewenste effecten zoals sluipverkeer door de wijk optreedt. Indien nodig kan ze dan extra maatregelen treffen.
Bij het starten van de proef zal vooral Assendorp ervan gebruikmaken. Wanneer het Stationsplein weer geopend is, zal er meer doorgaand verkeer mogelijk zijn. Het fietspad wordt enigzsins aangepast, zodat iedereen er veilig langs kan. Voor werkzaamheden zijn verkeersbesluiten nodig. In dit geval gaat het om een 30 km zone die wordt ingesteld in het gebied.
Op deze websitedeze website is van alles te vinden over de Spoorzone.