KabelkrantNieuws uit ZwolleVerkeer

Gemeentelijke evaluatie proeftuinen: ‘reacties negatief en effect op snelheid auto’s minimaal’

Zwolle – De proeftuinen bij het kruispunt Werkerlaan/ Basic-Fit, de rotonde station Stadshagen en de Dingshoflaan krijgen geen vervolg. Dat blijkt uit een evaluatie van de gemeente Zwolle.

‘Het is duidelijk dat drukke verkeerslocaties geen locaties zijn voor dergelijke proeftuinen omdat dit ten koste gaat van de overzichtelijkheid van kruispunten. Over het algemeen zijn de reacties op de proeftuinen negatief en is het effect op bijvoorbeeld de snelheid van het gemotoriseerd verkeer minimaal.’ zo stelt het college van Zwolle na ontvangst van het eindrapport over de proeftuinen.

Eind vorig jaar werd al voortijdig de stekker uit het project getrokken.

Drie locaties met kleurrijk uiterlijk

De gemeente Zwolle had, in samenwerking met de provincie Overijssel en Gooitz, een proeftuin
ontwikkeld om de verkeersveiligheid in Stadshagen op een innovatieve manier aan te pakken. In plaats
van traditionele benaderingen, werden basisschoolkinderen en jongeren met een beperking betrokken
en kregen drie locaties een kleurrijk uiterlijk met felle kleuren, gebaseerd op de wensen en schetsen van
de kinderen.Ā Het doel was om verkeersdeelnemers bewuster te maken van hun gedrag.

Na voltooiing zijn de proeftuinen geƫvalueerd. Deze evaluatie beantwoordde vragen over het effect van de proeftuinen op de verkeersveiligheid (zowel subjectief als objectief) en onderzocht of er ruimte was voor een
permanent vervolg. En die komt er dus niet.

‘Zwolle heeft geleerd van de proeftuinen.Ā  Over het algemeen zijn
de reacties op de proeftuinen negatief en is het effect op bijvoorbeeld de snelheid van het gemotoriseerd verkeer minimaalCollege van B & W

 

‘Zwolle heeft geleerd van de proeftuinen.’, zo stelt het college. ‘ Positief element is de betrokkenheid van de kinderen en verkeersdeelnemers. Maar de evaluatie van de proeftuinen toonde hoofdzakelijk negatieve resultaten. Zelfs de aangebrachte voorrangssituaties en oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers
werden niet eenduidig positief ontvangen. Dergelijke proeftuinen op drukke verkeerspunten zullen niet
worden herhaald’.

 

Gerelateerde artikelen

Back to top button