Nieuwe bodemverontreiniging door EDTA bij treinwasinstallatie Zwolle
Zwolle – De treinwasinstallatie (TWI) van Zwolle, die een belangrijke rol speelt in het schoonhouden van de treinen in Nederland, heeft bodemverontreiniging veroorzaakt in het grondwater. Dit komt door het gebruik van een schoonmaakmiddel dat EDTA bevat, een stof die moeilijk afbreekbaar is in de natuur. Het middel lekt uit de treinen nadat ze uit de treinwasinstallatie rijden en komt dan in het grondwater terecht. De treinwasinstallatie ligt tussen de IJsselallee en de Deventerstraatweg, buiten het grondwaterbeschermingsgebied.
Landelijk probleem
Zwolle is niet de enige locatie met het probleem. Op 7 van de 14 locaties met een TWI in Nederland is hierdoor een bodemverontreiniging ontstaan. De Nederlandse Spoorwegen (NS) werkt aan een landelijke oplossing, die pas in 2027 klaar zal zijn. Tot die tijd wil NS doorgaan met het wassen van treinen in Zwolle.
De gemeente Zwolle, die verantwoordelijk is voor de bodemkwaliteit, heeft ‘onder voorwaarden’ ingestemd met het verzoek van NS om uitstel te verlenen tot 2027. Dit omdat er geen andere manier is om de treinen te wassen. De NS moet dan wel zorgen dat de verontreiniging niet verder toeneemt en dat er maatregelen worden genomen om het grondwater te zuiveren in het gebied bij de treinwasinstallatie.
Grondwater oppompen en zuiveren
Tot 2027 betekent dit dat de NS direct het grondwater moet oppompen en zuiveren om de verontreiniging te beperken. Een andere voorwaarde is dat de NS geen bezwaar mag maken tegen de plannen voor open bodemenergiesystemen in de Spoorzone, die invloed kunnen hebben op de verspreiding van de verontreiniging.
De kosten van de sanering zijn voor rekening van NS. Vitens en provincie Overijssel zijn op de hoogte gesteld van de situatie. NS zal in juli met een plan komen voor het herstel van de bodem dat in 2023 moet beginnen.