Geen private laadpalen in publieke ruimte
Zwolle – De gemeente Zwolle juicht innovaties op het gebied van het openbaar opladen van voertuigen toe en kijkt daar zelf ook nadrukkelijk naar. Zij is echter geen voorstander van private (laad)installaties in de openbare ruimte omdat deze, zeker in een stedelijke omgeving, tot ongewenste situaties (kunnen) leiden. Dat staat in een nota die wethouder Arjan Spaans stuurt naar de gemeenteraad van Zwolle.
De veiligheid van een (goedgekeurd) product, zoals een kabelgoottegel of āstreetplugā is uiteraard beter dan laadkabels over de weg. Desondanks neemt de onveiligheid toe als dergelijke producten zonder toezicht, regie of registratie in en onder de openbare ruimte worden gemonteerd, zeker als dit er vanwege de populariteit van elektrisch rijden richting de toekomst mogelijk meer worden.
Mogelijke probleemsituaties
Het toestaan van private laadpalen in de publieke ruimte kan tot een aantal onaangename situaties leiden voor het algemeen belang. Dat zijn:
– Claimgedrag van parkeerplekken ter plaatse van de kabelgoot, of streetplug
– Ongelijkheid tussen situaties waarin het wel en niet kan of mag
– Conflicten met (de kabels van) nutsbedrijven
– Extra administratieve last
– Extra maatschappelijke kosten (zoals bijvoorbeeld regie, uitvoering, materialen, toezicht en
handhaving) voor een individuele oplossing zonder maatschappelijk voordeel
– Verrommeling van de openbare ruimte doordat:
o de standaard tegel kan afwijken van de gebruikte trottoirtegels in de wijk
o er veelvuldig kleinschalige graafwerkzaamheden moeten gepleegd, wat leidt tot
oneffenheden in bijvoorbeeld het trottoir.
Nu al veel laadpalen in Zwolle
Zwolle heeft, met uitzondering van de bedrijventerreinen als Voorst, Marslanden en Oosterenk, op basis van de bestaande laadpalen (met een straal van 250 meter) nu al een bijna volledig dekkend netwerk.Ā Aangenomen is dat deze loopafstand tussen de laadpaal en een woning nog acceptabel is, waarbij wordt opgemerkt dat deze afstand ook in andere gemeenten wordt gehanteerd. Concreet zijn er dit moment (eind juni 2022) 276 openbare laadpalen die allemaal 2 laadpunten hebben, dus in totaal hebben we 550 openbare laadpunten in Zwolle. Daarnaast hebben we voor de rest van 2022 nog de ambitie om circa 90 openbare laadpalen, of 180 openbare laadpunten te realiseren.
Plaatsingsbeleid
Op 1 juli 2022 is de nieuwe concessie gestart voor de plaatsing, het beheer, onderhoud en exploitatie van
publieke laadinfrastructuur, waar de gemeente Zwolle aan deelneemt. De plaatsingstermijn van de concessie is drie jaar met een mogelijke verlenging van twee keer Ć©Ć©n jaar. De focus van deze concessie ligt op de versnelling van de uitrol van publieke laadpalen om zo te komen tot een dekkend netwerk en te anticiperen op de sterke toename van het aantal elektrische autoās.
Deze versnelling wil de gemeente bereiken door de plaatsing van laadpalen in vier categorieƫn:
1. Proactieve laadpalen
ā¢ Een deel van de laadpalen wordt voor de vraag uit (proactief) geplaatst.
2. āPaal-volgt-autoā laadpalen
ā¢ Laadpalen die op basis van een Aanvraag van de E-rijder worden geplaatst.
3. Laadpalen op basis van gebruikscijfers
ā¢ Als het verwachte of daadwerkelijke verbruik hoger is dan 5.000 kWh per laadpaal over
een periode van Ć©Ć©n jaar wordt door de Concessiehouder een laadpaal bijgeplaatst.
4. Laadpalen op aanvraag van gemeente
ā¢ In aanvulling op bovenstaande categorieĆ«n kan de gemeente een laadpaal aanvragen.
Hiervoor betaalt de gemeente per laadpaal een eenmalige bijdrage aan de
concessiehouder.
Hoeveelheid nog te plaatsen
In categorie 1 āProactiefā gaat ZwolleĀ jaarlijks minimaal 40 laadpalen (80 laadpunten) realiseren. Voor de
komende drie jaar (de minimale looptijd) betekent dit tenminste 120 laadpalen (240 laadpunten) die ze
proactief gaat plaatsen. Daarnaast gaat ze in de categorieƫn 2 tot en met 4 plaatsen op basis van
vraag of behoefte. De 40 laadpalen is, op basis van de afgelopen twee jaar, ongeveer 50% van de
toen gerealiseerde aantallen per jaar.
Tarieven
Wanneer deze openbare laadpalen zijn gerealiseerd kunnen deze door iedereen gebruikt worden en zijn niet gereserveerd voor enkel privĆ© gebruik. Bij de laadpalen, die binnen de huidige concessie (realisatie sinds 1 juli 2022) geplaatst worden, kan geladen worden tegen een tarief van circa ā¬0,30/kWh (prijspeil 2022). Dit is weliswaar hoger dan het tarief voor consumenten die nog een lopend energiecontract hebben (ca ā¬ 0,24), maar aanzienlijk lager dan het gemiddelde uurtarief dat naar voren kwam uit een peiling van de Consumentenbond in maart 2022 (ca ā¬ 0,67) (Wat kost een kilowattuur (kWh) elektriciteit? | Consumentenbond). Daarnaast moeten er door particulieren hoogstwaarschijnlijk kosten gemaakt worden voor het aanleggen van een thuislaadinstallatie en noodzakelijke āveiligeā inrichting van de openbare ruimte waarbij een eventueel financieel voordeel waarschijnlijk teniet gedaan wordt.
De duurzaamheidsbijdrage van een eigen laadpaal in combinatie met zonnepanelen is minder groot dan soms
gesuggereerd wordt doordat er ’s avonds, wanneer de auto wordt opgeladen, weinig zon is.