Nieuws uit ZwollePolitiek & OpinieVervoerVoorpagina

Petitie voor 3e en 4e ‘spits intercity’ van en naar Zwolle, Assen en Groningen

Zwolle – Bestuurders uit Noord- en Oost-Nederland, waaronder Regio Zwolle voorzitter en burgemeester van Zwolle, Peter Snijders, hebben op 16 januari 2024 een petitie aangeboden aan een groot aantal Tweede Kamerleden, met het verzoek zich opnieuw in te zetten voor een bereikbaar Noordoost-Nederland via het bestaande spoor.

De petitie benadrukt de noodzaak voor het laten rijden van een 3e en 4e intercity in de spits van en naar Zwolle, Assen en Groningen. In oktober 2023 werd een motie hierover aangenomen, maar het kabinet heeft ervoor gekozen deze niet uit te voeren. Daarnaast roepen de bestuurders op tot een reservering van € 40 miljoen in de Rijksbegroting van 2024 voor verbeteringen aan overwegen (€35 miljoen) en investeringen in tractie- en energievoorzieningen (€5 miljoen) om de spoorverbinding tussen Zwolle en Meppel te versterken.

De petitie is overhandigd aan Wytske Postma (NSC), de nieuwe voorzitter van de vaste Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat, en ontving steun van aanwezige Tweede Kamerleden.

Kwetsbaarheid spoorverbinding Zwolle-Meppel onderstreept

De petitie benadrukt de kwetsbaarheid van de spoorverbinding tussen de Randstad, Zwolle en Noord-Nederland, vooral tussen Zwolle en Meppel, waar wekelijks 75.000 treinreizigers gebruik van maken. De huidige uitval van gemiddeld 9 uur per week snijdt het noorden per openbaar vervoer af van de rest van Nederland. Gedeputeerde Matthijs de Vries stelt namens de Noordelijke provincies dat een snelle aanpak van de flessenhals Zwolle-Meppel cruciaal is voor een structurele oplossing.

Foto eigen Regio Zwolle

Stabielere spoorverbinding cruciaal voor woningbouwambities

Peter Snijders, voorzitter Regio Zwolle, benadrukte het belang van een stabielere spoorverbinding tussen Zwolle en Meppel voor de ambitieuze woningbouwplannen in Noordoost-Nederland. Een investering in het bestaande spoornetwerk is cruciaal voor een snelle verbetering van de treinbereikbaarheid, duurzame mobiliteit en het aanpakken van de woningnood.

Oproep tot verdere investeringen

De petitie roept op tot verdere stappen, waaronder een opdracht aan het hoofdrailnet om 4 intercity’s per uur te laten rijden in de ochtend- en avondspits tussen Groningen en de Randstad. Het kabinet heeft al €35 miljoen toegewezen voor een vierde spoor op station Meppel, maar de petitie dringt aan op aanvullende maatregelen.

Amendement voor een robuuster spoor

Tweede Kamerleden Pieter Grinwis (ChristenUnie), Elien Vedder (CDA) en Habtamu de Hoop (GroenLinks-PvdA) hebben een amendement ingediend om de benodigde middelen snel beschikbaar te maken voor het spoorknooppunt Zwolle-Meppel.

Het spoorverbinding Zwolle-Meppel staat op de agenda van het Notaoverleg MIRT op 22 januari en de begrotingsbehandeling van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat later die week. Tweede Kamerleden kunnen tijdens deze overleggen hun steun uitspreken voor deze belangrijke spoorverbeteringen in Noordoost-Nederland.

Gerelateerde artikelen

Back to top button