Plexiglas schermen, ‘broeikassen; en wachtlijnen bij zwolse supers en Action
Zwolle – Albert Heijn, Etos en Gall & Gall hebben plexiglas schermen geplaatst bij de kassa’s en servicebalie’s. Ook Jumbo en Action hebben oplossingen bedacht. Op deze manier creeeren de winkels een fysieke afstand tussen de kassamedewerker en de klant.
In de Aa-Landen zijn de Albert Heijn en de Etos inmiddels voorzien van de glazen wandjes. Het plexiglas sluit niet de volledige ruimte af. Aan de onderkant is een ruimte waar geld neergelegd kan worden en waar het pinapparaat is.
‘Broeikas’
Bij de Jumbo zijn de schermen niet van glas maar van plastic. De action gebruikt soort ‘plastic’ tenten die het meeste weghebben van een plastic tuinbroeikas.
Aanschuiven in de vakken!
Bij alle winkels wordt bij de ingang gevraagd om voldoende afstand te houden. In ieder geval anderhalve meter tussen elke winkelende klant. Sommige winkels hebben vakken gemaakt bij de kassa. Per vak mag er één klant staan. Zodra de voorste klant afgerekend heeft kan er doorgeschoven worden.
Pinpas of telefoon
Ook adviseren de supermarkten om zo veel mogelijk gebruik te maken van de handscanners of te betalen bij een zelfscankassa’s. Wilt u bij een reguliere kassa afreken dan wordt er gevraagd om met een pinpas of telefoon te betalen. Wanneer de klant alleen over contant geld beschikt moet het geld op de kassa worden neergelegd.




