Op Orde helpt bij al jouw vragen over geld en administratie
Ā āGeen vraag is te gek voor ons, iedereen is welkomā
Zwolle – Ben jij al bekend met Op Orde? Op Orde helpt alle Zwollenaren verder met hun vragen over geld, brieven en schulden. Van het invullen van de belastingaangifte tot het aanvragen van gemeentelijke regelingen en het brengen van overzicht in de administratie.
Op Orde is een samenwerkingsverband van de Sociaal Raadslieden van de Kern, Wijz, Humanitas en Schuldhulpmaatje. Je kunt thuis door een vrijwilliger geholpen worden, maar kunt ook langskomen op een van de spreekuren van Op Orde. Daar tref je ook de Sociaal Raadslieden, waaronder Berno van āt Hul en Jorn Kremer. Zij draaien samen met collegaās en vrijwilligers onder andere de spreekuren in het Wijkcentrum in Holtenbroek.
Vragen over administratie of financiƫn
āAls je een vraag hebt over je administratie, je financiĆ«n of schulden, kan je je via de website van Op Orde aanmelden. Zo kom je terecht bij de Sociaal Raadslieden. Maar je kan ook direct terecht op een van onze spreekuren in de wijkā, zegt Berno. āNa aanmeldingen stellen wij een paar vragen en kijken vervolgens hoe je het beste met je vraag geholpen kan worden. Soms is het beste dat een vrijwilliger hulp biedt bij thuisadministratie en bij je thuis langskomt. Mochten de vragen wat ingewikkeld zijn, dan vragen we je om naar Ć©Ć©n van de spreekuren te komen.”
“Ik zou willen zeggen; ākom bij ons, bel ons op, wacht hier niet meeā. Inwoners kunnen zelfs een appje sturen, ook anoniemā, vervolgt Berno. Er zijn heel veel mogelijkheden dus blijf niet met je vraag zitten. Bij twijfel, raad ik je aan altijd te bellen.ā
āJe kunt altijd vrijblijvend langskomen op een spreekuur met je vragenā, vult Jorn aan. āEenmaal binnen word je door iemand ontvangen die samen met je kijkt door wie je het beste geholpen kan worden. Met de meeste vragen kunnen we je meteen tijdens het spreekuur helpen. Als je niet in de gelegenheid bent om langs te komen op het spreekuur, dan kan een vrijwilliger ook thuis bij je langskomen. Op Orde is heel flexibel.ā
Allerlei soorten vragen
Inwoners komen langs met allerlei soorten vragen. āNiks is ons te gekā, zegt Berno. āWij zijn er ook voor sociaal-juridisch advies en allerlei vragen rondom sociale voorzieningen. Maar we kunnen ook voor je bellen naar een verzekeringsmaatschappij als dat nodig is.ā
Bij Op Orde worden inwoners geholpen door deskundige professionals en ervaren vrijwilligers die zijn opgeleid en kennis hebben van belastingtechnische vragen, bezwaarschriften van de gemeente of juridische vraagstukken.
Soms wordt Op Orde enkel gezien als hulpmiddel als je in de schulden zit. āMaar wij hebben veel meer te biedenā, zegt Berno. āJe hoeft geen geldproblemen te hebben om ook ondersteuning van ons te krijgen. Misschien heb je een juridische zaak met je werkgever en weet je niet hoe je dit moet aanpakken. Ook dan kan je met jouw vragen bij Op Orde terecht. We zijn er voor alle Zwollenaren.ā
Meerdere plekken waar inwoners terecht kunnen
Op Orde zit op vijf verschillende plekken in Zwolle; Holtenbroek, Cultuurhuis Stadshagen, Wijkcentrum De Slinger in Oost, Wijkcentrum De Enk en De Pol. In de wijkcentra zitten ook de Sociaal wijkteams van het betreffende stadsdeel. āDit werkt goed voor de onderlinge verbinding en de korte lijntjes met het wijkteam. We weten elkaar goed te vinden en er is een warme overdracht als dat nodig is. Inwoners worden nooit aan hun lot overgelatenā, zeggen beide heren. Naast de wijkcentra zitten de Sociaal Raadslieden van Op Orde ook op het Deltion College voor financiĆ«le spreekuren voor studenten. Maar ook in de Moskee, De Herberg (een opvanghuis voor dak- en thuislozen in Zwolle), wooncomplex De Keersluis, Tiem en bibliotheken.
Vrijblijvend
Bij het bezoeken van een spreekuur zit je nergens aan vast. āJe kunt altijd je vraag stellen en als je niets met het advies wilt doen, is daar niets mis meeā, zegt Jorn. Gesprekken zijn vrijblijvend. Het kost je niks, maar je verliest er ook niks mee. We starten altijd met een kennismakingsgesprek waarin je kunt bespreken wat je dwars zit. We geven dan een advies en verwijzen je, als je dat wil, door.ā
Berno benoemt wel dat het soms beter is dat inwoners structurele hulp krijgen. āWe kijken altijd naar meerdere opties om een inwoner te helpenā, vervolgt Jorn. We kijken veel verder dan alleen de vraag die de inwoner komt stellen. De vraag Ć”chter de vraag is eigenlijk veel belangrijker. Waarom heeft iemand een huurachterstand? Vaak speelt er al veel meer en wij proberen hierachter te komen.ā Berno: āVaak is het een opeenstapeling van problemen. Door iemand hierbij te helpen, proberen we samen ergere zaken te voorkomen. We doen bijvoorbeeld altijd een voorzieningencheck om samen te kijken of diegene recht heeft op een regeling. Vaak denkt de inwoner zelf namelijk van niet, maar is het tegendeel waar.ā
Blijk van waardering
Wat vinden Berno en Jorn het mooiste aan werken bij Op Orde? āAls het je bij wat een uitzichtloze situatie lijkt toch lukt om een oplossing te vinden. Dan krijg je veel waardering terug. Die dankbaarheid is zo fijn om te zienā, zegt Jorn.
Berno draait ook al een tijd mee bij Op Orde. āMensen zijn blij als je ze helpt. Dat is misschien wel het grootste compliment. Daarom komen ze ook terug met nieuwe vragen. Je bouwt een soort band op. Daarom houd ik het werk ook al zo lang vol.ā
Berno en Jorn zien dat als mensen eenmaal op een spreekuur geweest zijn, ze sneller terugkomen. Soms zelfs nog jaren later. āAls je ooit bent geweest is de drempel veel lagerā, zegt Jorn. āEn wij zijn ook helemaal niet eng en totaal niet oordelend. We gaan niemand de les lezen.ā We vinden het belangrijk dat een inwoner zich welkom en op zijn of haar gemak voelt bij ons. Iedereen is welkom, ongeacht wie je bent. We bieden een stukje veiligheidā, vindt Berno. āGeen vraag voor ons is te gek. Kom daarom vooral vrijblijvend een keer langs. Er is zo veel mogelijk.ā
Heb jij een vraag of behoefte aan advies? Ga dan langs op een spreekuur of neem contact op met Op Orde. Bel naar 038-4569700 ga voor meer informatie naar www.opordezwolle.nl.