Nieuws uit ZwolleSportVoetbalVoorpagina

Boeren op reclamebord langs hoofdveld VV Wijthmen

Zwolle – Voetbalvereniging Wijthmen beschikt sinds deze week over een opvallend nieuw sponsorgroepje, dat bestaat uit een dertigtal boeren, afkomstig uit het buitengebied onder Zwolle (en een enkeling uit Dalfsen).

De Wijthmense boeren hebben zich – louter ter ondersteuning van de plaatselijk VV – verenigd in de de Boeren Business Club. Vrijdagmiddag was de informele oprichting. Eerste voorlopige wapenfeit: een reclamebord langs het gladgeschoren hoofdveld van Sportpark De Elshof (ook gedurende deze zomer de trainingsbasis van PEC Zwolle). ‘Agrariërs met een hart voor Wijthmen’, staat er onder de naam op de promotie-uiting.

Foto © Hans Smit

De timing is even toevallig als opvallend. Want de boerenstand heeft het zwaar. Boeren in het hele land – ook in Wijthmen en omgeving (Herfte, Zalné en Hoonhorst) – voelen zich in grote getale in een hoek gedreven door de politiek, complexe regelgeving en natuurorganisaties. Hun al ruim een jaar durende, met veel emotie en actiebereidheid gepaard gaande protest tegen het beleid van de overheid om de stikstof terug te dringen, kon aanvankelijk op veel sympathie rekenen van het publiek. Maar heeft ook deukjes geslagen in het imago van de leveranciers van zuivel en vlees.

Foto © Hans Smit

Het imago van de boer kan in de stikstofcrisis dus best een positief nieuwtje gebruiken. Hoewel dat helemaal niet de achterliggende bedoeling was van de sponsoractie van de kleine voetbalvereniging. Rens van Gurp, met Marcel Poppe de drijvende kracht achter de actie: ‘Boerenbedrijven zijn ook bedrijven, dachten we. Waarom zouden die hun plaatselijke clubje niet sponsoren? Maar het valt wel te begrijpen als mensen het nu als een soort van boerenstatement zien’.

Foto © Hans Smit
Foto © Hans Smit

Van Gurp zegt aangenaam verrast te zijn door de grote animo onder de plaatselijke boeren. ‘Want Wijthmen is een kleine buurtschap. Natuurlijk zijn we begonnen met een paar agrarische aanhangers van onze club. Hadden we meteen beet. Maar we kregen al snel onverwacht veel bijval en de groep groeide snel’. Zo snel, dat het wellicht niet zal blijven bij de plaatsing van het reclamebord langs het veld. Van Gurp: ‘De groep heeft een omvang gekregen die het interessant maakt uit te zoeken of we er nog iets meer mee kunnen. Gewoon, leuke of interessante dingen organiseren om het gevoel van onderlinge verbinding nog verder te versterken. Maar dat moeten we eerst maar eens polsen bij de leden van de Boeren Business Club’.

 

Gerelateerde artikelen

Back to top button