Aanvliegroute over Breecamp Stadshagen geen aandachtsgebied in vervolg-ontwerptraject
Zwolle / Den Haag – 6.718 reacties zijn er binnen gekomen tijdens de internetconsultatie van het Ministerie over de uitbreiding van Lelystad Airport. Met deze consultatie konden mensen een reactie geven op het ontwerp van de aanvliegroutes.
Breecamp en ’s Heerenbroek
Het gaat om de routes die het vliegverkeer straks gaat gebruiken als Lelystad Airport opengaat voor vakantieverkeer. Eén van deze routes ligt ten noorden van Zwolle en ‘raakt’ Stadshagen bij Breecamp. Bij ’s Heerenbroek, direct naast Stadshagen ligt een kruising van stijgend en dalend verkeer waarbij de vliegtuigen over kunnen komen op zo’n 900 meter hoogte.
Veruit de meeste reacties zijn binnengekomen van inwoners uit Wezep (33,3%). De top 10 wordt verder ingevuld door Apeldoorn (14,6%), Heerde (10,6%), Epe (10,1%) en Zwolle (9,6%), Olst-Wijhe (7,7%), Ede (6,0%), Hattem (4,7%), en Vaassen (3,5%).
Vanuit al de reacties zijn in het eindrapport vijf ‘route’ aandachtsgebieden bepaald met bijbehorende verbetervoorstellen. Deze verbetervoorstellen worden ter beoordeling overgedragen aan het ontwerptraject van LVNL en CLSK. De route ten noorden van Stadshagen wordt niet genoemd als aandachtsgebied.
Dit zijn de belangrijkste vragen en de antwoorden van het ministerie
In de 6.718 ingezonden reacties zijn meer dan 30.000 vragen gesteld. De meeste vragen over Zwolle gingen over de vlieghoogte en de keuze om over een woonkern heen te vliegen. Hieronder de beantwoording van het Ministerie van IenW op deze vragen.
Aansluitroutes
Veel mensen wilden weten hoe de routes tot stand zijn gekomen en of ze wel voldoen aan de vooraf vastgestelde uitgaanspunten. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, zegt hierover het volgende in het rapport: ‘De aansluitroutes dienen te voldoen aan de eerder aan de Alderstafel afgesproken en door het kabinet overgenomen routeset B+, inclusief de onderliggende uitgangspunten conform het Alders advies uit 2014. Deze uitgangspunten zijn zo veel mogelijk vermijden van woonkernen, een vlieghoogte van tenminste 6.000 voet (red. ongeveer 1.800 meter) boven ‘het oude land’, en een vlieghoogte van tenminste 3.000 voet (red. ongeveer 900 meter) boven Natura 2000-gebieden. Daarnaast zijn door het kabinet in het kabinetsstandpunt Lelystad uit 2012 (Ref: Kamerstuk 31936, nr 115) het voorkomen van een negatieve interferentie op de Schiphol-operatie en de militaire activiteiten als uitgangspunten vastgesteld.’
Vlieghoogte
Er zijn veel vragen gesteld waarom langdurig op 1.800 meter wordt gevlogen en niet hoger. IenW zegt hierover: ‘”Dat een vlieghoogte van 1.800 meter in Nederland niet uniek is, laat figuur 1 laat zien, waar in een groot gebied door groothandelsverkeer op of onder de 1.800 meter wordt gevlogen.”
Dit waren de reacties over Zwolle
Onderstaande vragen / reacties zijn via de internetconsultatie over Lelystad Airport ingezonden met betrekking tot Zwolle.
- Vliegroutes op 900 meter boven een kinderijke wijk is onaanvaardbaar! Bewoner Stadshagen Zwolle
- Verhogen van de aanvliegroute om Zwolle. Bij kruisend vliegverkeer wegvliegend verkeer van Lelystad Airport en aanvliegend vliegverkeer naar Lelystad Airport moet het vliegverkeer om Zwolle dalen naar 900 meter. Vraag is kan het aanvliegend vliegverkeer niet over het wegvliegend vliegverkeer worden geleid zodat daling naar 900 meter niet nodig is.
- Tijdens het maken van het MER-‐rapport stond de wijk Stadshagen als toekomstige woonwijk gepland. Nu wonen er, vanaf 2002, meer dan 20.000 mensen. Graag zou ondergetekende zien, dat de bocht die gemaakt wordt tijdens de landing naar LelystadAirport wat meer in Noordelijke richting geprojecteerd wordt en wel zodanig, dat deze gesitueerd wordt tussen de woonwijk “Onderdijks” bij Kampen en “Stadshagen” bij Zwolle maar dan ook zodanig, dat de dorpen Wilsum en ’s Heerenbroek gespaard blijven.
- Vergun voor de aanvliegroutes van en naar hoger luchtruim dat in de eerste 3 uur alleen vliegtuigen mogen vertrekken en in de laatste 3 uur alleen vliegtuigen mogen aankomen, evt. met een 1 uur overgangsperiode. Dan is er geen laag, luid, kruisend vliegverkeer voor 8:00 uur én na 21:00h (en bij vertraging 22:00h) bij Zwolle-‐Stadshagen. Bekend is dat dit verwacht wordt, regel dit echter in vergunning.
- In de bijlages (kaart Zuidwestelijk gebruik) is niet goed zichtbaar wat de effecten voor mijn woonwijk “Stadshagen” in Zwolle) zijn i.v.m. de vlieghoogtes en waar precies een bocht door dalend vliegverkeer wordt ingezet.
- Alternatief, route rondom Zwolle over Salland. Ook genoeg mogelijkheden om niet over woonkernen te vliegen.
- Vliegtuigen vanaf de Duitse grens tot aan het Lemelerveld over een korte afstand (ongeveer 30 km) moeten dalen van 18.000 naar 6.000 voet. Voor ons is onduidelijk wat dit betekent voor de milieueffecten in onze regio. Een alternatief is eerder aangereikt door de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL) en Hoog Overijssel: in glijvlucht vliegen vanaf de Duitse grens tot aan Zwolle.
- Er is de afgelopen tijd geen enkel passagiersvliegtuig lager dan 4,5 km (15.000 voet) over de lijn Zwolle-‐Arnhem gevlogen. Er is een verticale separatie van 300 meter. Wat is er op tegen om de vliegroute voor Lelystad op 4.200 meter hoogte te leggen.
- Vermijd alle woonkernen bij vertrekkende en aanvliegende vluchten: dan nog liever tijdelijk over de Veluwe waar weinig mensen wonen, i.p.v. over bijvoorbeeld Zwolle, de stedendriehoek Apeldoorn/Deventer/Zutphen, of de achterhoek, echter eerder afbuigen richting Duitsland. Zie variant C.
- En combineer dat met IN-‐11 en IN-‐13 in een route van Lemmer over IJsselmeer naar zuidkant vliegveld Lelystad ipv via de oostkant tussen Zwolle en Kampen door.
- Ik heb begrepen dat er geen duidelijke reden is om de route over Lemelerveld op een grotere hoogte (bijvoorbeeld 10km) te laten vliegen en dan na Zwolle sneller te laten dalen. Volgens piloten die ik heb gesproken is dit bij andere luchthavens ook het geval. Het grote voordeel is dat de vliegtuigen meer in een glijvlucht naar beneden kunnen, waardoor ze geen vermogen hoeven te geven om stabiel op 1800 meter te blijven. Dit geeft heel veel minder geluidoverlast voor een overwegend toeristisch gebied.
- De geluidsoverlast voor de wijk Zwolle Stadshagen treft daar heel veel mensen en dient vermindert te worden.mijn voorstel is om aanvlieg-‐ en vertrekroutes veel meer boven het IJsselmeer te laten plaatsvinden
- Nadering en vertrek route tussen zwolle en Hasselt leggen, consentreren van overlast.
- Laat de vliegtuigen 6 km verder vliegen, dus richting Zwolle en dan over de de rivier de IJssel naar het zuiden vliegen.
- Mijn verbetervoorstel is dus: vermijd bij de aanvliegroutes grote woonkernen, zoals de stad Zwolle.
Bewonersdelegatie: Stel de opening uit
Naast de internetconsultatie heeft ook een bewonersdelegatie vanuit de verschillende provincies de minister Van Nieuwenhuizen geadviseerd. Vrijdagmiddag werd door de delegatie aan de minister een rapport aangeboden waarin wordt geadviseerd om het openstellen van de luchthaven uit te stellen. Voorzitter van de delegatie Alexander ter Kuile licht het advies toe: “Wij hebben vastgesteld dat het vertrouwen in de Nederlandse overheid door het Lelystadproces ernstig is geschaad. Er zitten bewezen grote hiaten in zowel de besluitvorming als de procesuitvoering rond Lelystad. De bewonersdelegatie adviseert dan ook de opening uit te stellen tot het ministerie de wet- en regelgeving en procesvoering op orde heeft. De overheid kan hiertoe nog besluiten aangezien vliegveld Lelystad zo’n gering aantal vliegbewegingen kent dat de economische effecten van stilleggen nagenoeg nihil zijn, terwijl de vertrouwenswinst vele malen hoger is.”
Vervolgtraject Lelystad Airport
De voorstellen voortkomend uit de consultaties en het advies van de inwoners worden bestudeerd en meegewogen in het besluit over hoe de ontwerp-aansluitroutes van Lelystad Airport precies worden. Minister van Nieuwenhuizen laat rond de jaarwisseling weten hoe de routes er uit gaan zien en welke verbetervoorstellen overgenomen worden. Zij zal dan tevens inzichtelijk maken welke geluidseffecten deze routes hebben. Hierover vraagt zij advies aan bij de Commissie voor de Milieueffectrapportage.
Vervolgens debatteert minister Van Nieuwenhuizen, waarschijnlijk eind januari, over het resultaat met de Tweede Kamer. Na het besluit ondergaan de aansluitroutes onder andere vliegveiligheidstesten en –simulaties. Vervolgens worden de aansluitroutes vastgesteld en gepubliceerd in de Luchtvaartgids.