Zwolle – Het is duur, je moet heel chique gekleed en als je niet dagelijks de krant leest begrijp je de halve voorstelling niet en het is alleen voor 50-plussers. Er blijken nog altijd heel veel vooroordelen te bestaan over theater, vooral onder jongeren.
Vanuit een rotsvaste overtuiging dat avontuurlijk theater een zo breed mogelijk publiek verdient hebben 23 vooraanstaande theaters en theatergezelschappen samen een imagocampagne ontwikkeld. Het doel: meer, jonger en diverser publiek verleiden om theater te bezoeken. De campagne Ga met je vooroordeel naar het theater is de hele maand oktober zichtbaar, zowel off- als online.
Via de website theatervooroordeel.nl kan iedereen in oktober zijn of haar vooroordeel over theaterbezoek achterlaten. Alle inzenders van vooroordelen krijgen een uitnodiging om met korting naar een avontuurlijke theatervoorstelling te gaan om hun vooroordeel in de praktijk te testen. In alle provincies worden de mensen met het leukste vooroordeel door de theaters uitgenodigd om gratis een voorstelling te bezoeken. Klopt het vooroordeel? Is het wat je ervan verwacht had? Voel je je welkom? Was het tof? De reacties van deze mensen worden gefilmd en vormen het vervolg van de campagne die uiteindelijk moet leiden tot minder vooroordelen en meer enthousiasme om avontuurlijk theater te bezoeken.
De winnaars krijgen ook een uitnodiging voor de uitreiking van het Gouden Oor op het Nederlands Theater Festival, waar ook de Theo d’Or en de Louis d’Or (prijzen voor beste vrouwelijke en mannelijke hoofdrol) vergeven worden. De gelukkige winnaar van de Gouden Oor Award gaat naar huis met een jaar lang gratis theater.