Zwolle – Grand cru’s, Apellation Contrôlée’s, mooie Rieslings, een walhalla voor de wijnliefhebber. Schuttelaar wijnen in Zwolle verkoopt niet alleen wijnen, maar ook chocolade en geschenkpakketten. Onze fotograaf @Streetbird sprak met directeur Remco van Looijengoed over zijn beroep en passie.
Foto’s ©Streetbird
Schuttelaer stamt uit 1875, zo staat op de gevel. Hoe lang bent u al wijnhandelaar?
Wij zijn één van de oudste familiebedrijven, ik werk er al 20 jaar als directeur. Het is mij met de paplepel ingegoten. Mijn vader was al directeur van Schuttelaar wijnen. Als klein kind werd ik al meegezogen in het vak. Het was ook liefde op het eerste gezicht. Ik heb enige tijd voor Albert Heijn gewerkt, en daarna de vinologie academie bezocht.
Hoe ziet uw dag er uit?
Elke dag kan verschillend zijn. Het licht eraan wat er in de winkel gebeurt, wat de klanten willen. We importeren zelf de wijnen, en hebben veel connecties in de wijnwereld. Onze eigen selecties maken het product uniek. Dat geeft ons ook een bepaalde vrijheid. We zijn niet gebonden aan één partij, maar kunnen goed samenwerken. We hebben de mogelijkheid om ons eigen profiel overal terug te laten komen in de winkel. We kunnen aansluiten bij de wensen van onze klanten, hun snackpatroon en hun waardering.
Wat is er zo mooi aan dit beroep?
Wijn is het enige product in de wereld dat nadat het klaar is voor consumptie nog steeds beter kan worden. Geen jaar is hetzelfde, zeker niet met de klimaatverandering. Wijn is een zeer boeiend produkt.
Waar bent u ontzettend trots op?
Elke dag van de week hebben wij enige tientallen wijnen open staan, zodat de klant deze kan proeven. Ze zijn zo bewerkt dat ze goed blijven. ’s Zomers hebben we meer wit en rosé’s en ’s winters meer rood, aangepast aan het seizoen. We kunnen zo ook nieuwe wijnen laten proeven. Dat is ons concept voordat klanten het kopen. Voor onze klanten is dat bijzonder.
Wat is het verschil tussen een fles uit de supermarkt en de mooie wijnen die je hier kunt kopen?
In principe is er geen verschil, maar een supermarkt heeft meer omzet nodig en dus een grotere oplage van de wijnen. Er is weinig ruimte om zich te richten op kwaliteit. Wij zoeken heel bewust, bijvoorbeeld ook biologisch, en naar de juiste prijs/kwaliteit verhouding. We hebben persoonlijke betrokkenheid bij onze leveranciers en zijn kleinschalig bezig.
Er staan een flink aantal wijnen achter slot en grendel, waarom is dat?
Dat slot is er niet voor niets. Dat zijn kostbare wijnen, en is helaas nodig. Er zouden mensen kunnen zijn die ze meenemen zonder af te rekenen. Het zijn bijvoorbeeld Premier Grand Cru’s uit de Bordeaux, hele exclusieve wijnen.\
Ik zie hier ook chocolade, zoutjes en geschenken. Kunt u daar iets over vertellen?
Wij verkopen chocolade, (relatie)geschenken en kerstpakketten. Daar zijn wij het hele jaar mee bezig.. In januari begint dat al met een brochure. Dan volgen de eerste gesprekken met grote klanten. Het is een groot onderdeel van ons bedrijf. De chocolade regelen wij samen met Bonbonnerie Borrel. Daarmee hebben wij een goede aansluiting. Ook werken wij samen met Jager & Boer voor het vlees, en met de Zwolse wijndragers. Onze ‘Zwolse geschenken’ worden veel weggegeven.
Wat zou u nog graag willen met uw bedrijf?
Mijn wensen zijn om altijd prettig te blijven werken, om werkgeluk te hebben en te houden. Ik wil graag de wijnmarkt blijven volgen, en uitbreiden waar mogelijk. Online is een belangrijke uitdaging. Laten proeven wordt en is belangrijk. Beleving van de winkel ook.