Zwolle – Het is halverwege het theaterseizoen en Zwolse theaters heeft al meer dan 135.000 kaarten verkocht. Een aantal wat nog niet eerder is behaald in de geschiedenis van het theater. Voor het theater is het een uitzonderlijk succesvol seizoen. Daarin zijn samenwerking, flexibiliteit en creativiteit de sleutel tot het behalen van opmerkelijke resultaten.
Dit theaterseizoen wordt gekenmerkt door een recordaantal bezoekers en een breed scala aan evenementen, mogelijk gemaakt door een toegewijd team van Zwolse theaters en 76 vrijwilligers.
Nauwe samenwerking
Het succes van Zwolse theaters is te danken aan de nauwe samenwerking tussen verschillende afdelingen, waaronder programmeurs, marketing en sales. “Samenwerken is de kern van ons succes”, stelt Lysette Dijk-Hartman, manager marketing en kaartverkoop. “Door onze krachten te bundelen en gezamenlijke doelen te stellen, hebben we een inspirerend voorbeeld gecreĆ«erd voor zowel onze eigen organisatie als de bredere sector.”
ĆĆ©n van de innovatieve initiatieven dit seizoen was de introductie van de ‘Avonturen strippenkaart, vertelt manager programmering Joy Kreiken. āHiermee kunnen bezoekers vijf voorstellingen naar keuze bijwonen voor een voordelige prijs. Dit stimuleert niet alleen de verkenning van nieuwe genres, maar verhoogt ook de toegankelijkheid van het theater voor een breder publiek.ā
Last-minute aanpassingen
Flexibiliteit blijkt een cruciale factor te zijn in het herstel na de uitdagingen van de pandemie. Door minimaal 10% van de programmering open te houden voor last-minute aanpassingen, kan Zwolse theaters snel reageren op veranderende omstandigheden en inspelen op actuele thema’s en trends. Dit wordt ondersteund door een herziene aanpak van de marketingstrategie, met een focus op digitale kanalen en gepersonaliseerde communicatie om relevant te blijven voor het publiek.
Een opmerkelijke succes is de groei van zakelijke evenementen, waarbij het sales- en productieteam onder leiding van Sanne Veltman een sleutelrol speelt. “Ons team van creatieve meedenkers heeft talloze grote evenementen tot een succes weten te brengen, waardoor Zwolse theaters zich niet alleen als cultureel podium, maar ook als zakelijke locatie heeft weten te profileren,” aldus Veltman. Mede hierdoor kan Zwolse theaters investeren in het culturele aanbod en talentontwikkeling in de regio.
Eigen technische team
De inzet van het eigen technische team is ook van onschatbare waarde voor het succes van Zwolse theaters. Hun toewijding en expertise draagt bij aan het soepel verlopen van evenementen en voorstellingen gedurende het hele seizoen.
Naast het vieren van het huidige succes, kijkt Zwolse theaters ook vooruit naar de toekomst. Het theater streeft ernaar om een levendig cultureel plein te blijven, waarbij het niet alleen een podium biedt voor podiumkunsten, maar ook fungeert als een platform voor discussie, ontmoeting en talentontwikkeling. Dit wordt aangedreven door de ontwikkeling van een nieuw beleidsplan voor de komende jaren.
De voorbereidingen voor het nieuw theaterseizoen zijn al volop bezig. De start van de kaartverkoop voor alle nieuwe voorstellingen staat gepland op zaterdag 25 mei 2024.