Natuur & DuurzaamNieuws uit ZwolleVoorpagina

Vervuilende vrachtwagens binnenstad moeten plaats maken voor schone stadsdistributie

Zwolle – Vervuilende vrachtwagens die winkels en horeca bevoorraden  in de binnenstad van Zwolle moeten in de ban.  Dat vinden de burgemeester en wethouders. Ze willen dat de distributie in de binnenstad in het jaar 2025 volledig schoon is. Om dat te realiseren is een actieplan stadslogistiek opgesteld die binnenkort aan de gemeenteraad wordt voorgelegd.

In dat actieplan staan vier proeftrajecten beschreven waarmee de weg naar schone stadslogistiek moet worden ingezet.  Het gaat om het realiseren van stop en drop plekken in de binnenstad, city-hubs en overslagpunten aan de stadsrand en de stimulering van elektrische vrachtfietsen. Deze pilots worden samen met logistieke partners en belanghebbenden in de binnenstad voorbereid.

Foto © Peter Denekamp

De Stop & Drop plekken zijn bedoeld voor het laden en lossen van gekoelde producten voor de horeca in de binnenstad. Bij de city-hubs kunnen bewoners en ondernemers uit de binnenstad pakketten afhalen en overslaan in schone voertuigen. Ook kunnen ze er bakfietsen huren. De overslagpunten aan de rand van de stad zijn bedoeld voor de overslag van grotere ladingen van vrachtauto´s naar kleinere (elektrische) voertuigen of bakfietsen die de spullen verder de stad in brengen.

Ook wil het college een stadslogistiek makelaar inzetten. Deze makelaar is het aanspreekpunt voor ondernemers, bewoners en initiatiefnemers over schone stadsdistributie. Tegelijkertijd is het de ambassadeur voor schone projecten en zal hij of zij initiatieven stimuleren.

Naast het stimuleren van schone distributie wil het stadsbestuur tegelijkertijd de vervuilende vrachtwagens steeds verder terugdringen. Eén van de maatregelen hiervoor is het aanpassen van de laad- en lostijden van de vrachtwagens in het centrum en handhaven als buiten deze venstertijden toch gereden wordt in de binnenstad.

Het actieplan stadslogistiek geeft met deze pilots en maatregelen invulling aan de Greendeal Zero Emissie Stadslogistiek, die Zwolle in 2017 heeft  ondertekend. Daarmee heeft ze zich verbonden aan de doelstelling van een volledig schone stadsdistributie in 2025. Het voorstel moet eerst door de gemeenteraad worden goedgekeurd.


Schone stadsdistributie? Hoe werkt dat?

Stop & Drop

Bij de belevering van gekoelde producten moet de koel- en vriesinstallatie van beleverende vrachtauto’s
blijven draaien. Bij bestelbusjes is de koeling gekoppeld aan de eigen motor, bij vrachtwagens wordt vaak
gebruikgemaakt van een eigen dieselmotor. Deze motor is soms minder schoon dan de motor van de
vrachtwagen zelf.
Een Stop&Drop-punt is een laad- en losplek met een elektriciteitsvoorziening. Daar kan de koel- of
vriesinstallatie van een vrachtauto ‘aan de stekker’. De chauffeur bezorgt de goederen dan vanuit die plek
bij klanten binnen een bepaalde straal.


Cityhub

Een multifunctionele hub met white label aan de rand van de binnenstad met de mogelijkheid voor bijvoorbeeld de volgende functies; bakfiets huren, parkeerplekken voor auto en fiets, ‘mini’ overslagpunt voor pakketdiensten,
mogelijkheid om goederen thuis af te (laten) leveren met bakfiets of elektrische bestelbus, boodschappen hier af te
leveren, een kluizenwand, waar bewoners en ondernemers hun pakket kunnen ophalen (onafhankelijk van een
bepaalde pakketdienst) etc.

Foto © Peter Denekamp

Overslagpunt

Een overslagpunt voor zendingen van grotere goederen (groter dan een ‘pakketje’ tot een pallet of drie) die  daarvandaan gebundeld en met (schoon) vervoer in de binnenstad worden afgeleverd. Vervoerders hoeven dan niet
met een (grote) vrachtwagen de binnenstad in voor die ene zending.


Back to top button