Nieuws uit ZwollePolitiek & OpinieVerkeerVervoerVoorpagina

Verslag: Gemeenteraad Zwolle in debat over Mobiliteitsagenda

Zwolle – De gemeenteraad van Zwolle was maandagavond 21 oktober bij elkaar voor een debat over de Dynamische Mobiliteitsagenda. In 2019 kwam de gemeenteraad met de Mobiliteitsvisie. Daarin is de dynamische mobiliteitsagenda genoemd als concretisering van het beleid.

In die agenda staan inzichten in de voorgenomen maatregelen, projecten en inspanningen op het gebied van mobiliteit voor de komende twee jaar. De agenda is dynamisch, omdat deze jaarlijks wordt herzien. De financiële gevolgen van maatregelen en projecten zijn opgenomen in de Begroting 2025.

In de vergadering was één inspreekster en konden alle fracties hun bijdrage leveren. Wethouder Gerdien Rots gaf daarna haar reactie,

Inspreekster Anneke Speelman sprak in namens de Werkgroep Parkeren Binnenstad. Hun aandachtspunten zijn ook in eerdere debatten benoemd. De punten zijn voor hen: Er moet eerst een alternatief zijn voordat parkeerplaatsen verdwijnen; De afstand woning-parkeerplaats mag maximaal 250m zijn; Geen sterhuisconstructie voor parkeervergunningen; Tarieven mogen niet omhoog; Meer rekening houden met minder-validen en aandacht voor het wonen en leven van bewoners van de binnenstad.

Vragen bewoners

De VVD richtte zich in haar bijdrage ook vooral op de binnenstad en sluit zich grotendeels aan bij de vragen van de bewoners. Zij roept op van Zwolle geen openluchtmuseum te maken. Zijn de maatregelen serieus, of is het gewoon een nieuwe stapel papier. Is de prioritering goed, is de planning duidelijk, zijn de kosten realistisch, gaan mensen verleid worden om te parkeren in de hubs.

D66 becomplimenteert de makers van de agenda en vindt het een goed stuk. Het kan gezien worden als onderlegger voor verdere plannen. Mensen en organisaties zijn betrokken, als een maatschappelijke denktank.  Het is een belangrijke stap in de veranderingen in de stad, waar het onderwerp integraal is behandeld. Veiligheid, parkeren en mobiliteit komen erin aan de orde.

Transitie

De ChristenUnie ziet dat mobiliteit hét onderwerp is van deze raadsperiode. De mobiliteitsagenda is zinnig binnen de transitie van de stad. Ze geeft mogelijkheden voor sturing door de gemeenteraad. De partij vraagt zich wel af hoe de mobiliteit zich verhoudt tot de geplande woningbouw. De partij is zich bewust dat er scherpe keuzes moeten gemaakt vanwege de beschikbare budgetten.

Het CDA vindt de agenda een goed plan. Het is gebaseerd op bestaande documenten. Wel is zij benieuwd waar het college haar prioriteiten legt. Veiligheid staat voor deze partij bovenaan, en zij is bang dat deze met de mobiliteitsagenda niet genoeg geborgd is.

Deelscooters

De PvdA focust zich vooral op de deelmobiliteit en de bijbehorende geo-fencing. Dit zorgt ervoor dat deelscooters een digitale stalling hebben, maar omdat dit niet zo zichtbaar is voor anderen, vinden mensen het rommelig. Ook kan de geo-fencing wat afwijken van de ware maten van de stalling door de gebruikte techniek. De partij pleit voor minimale lijnen of gekleurde tegels om de parkeerplaatsen beter aan te wijzen.

De SP vindt de tijdsplanning van de mobiliteitsagenda onduidelijk. Over hoeveel jaar gaat het? En wordt het bij de begroting besproken? Komt er een update bij projecten?

Onvermijdelijk

GroenLinks zegt dat de mobiliteitstransitie onvermijdelijk is in deze wereld, met schaarste in grondstoffen, natuur, leefbaarheid en  de verhouding stad/platteland. De groei moet verdeeld tussen Zwollenaren en mensen van buiten. Verkeersbewegingen kosten veel ruimte, en moeten ingepland naast wonen, werken en recreëren. Wanneer we mensen bij elkaar brengen, worden de nadelen van het verkeer kleiner, zegt de partij.

Swollwacht wil dat de stad vooral bereikbaar, toegankelijk en leefbaar blijft. Zij vraagt zich af of dat bij deze plannen nog steeds zo is. De parij wil graag gratis OV voor gepensioneerden. Zij vraagt zich af wie er zit te wachten op de lagere parkeernormen. De auto moet opnieuw worden gekoesterd.

Reactie wethouder Gerdien Rots

De mobiliteitsagenda is gebaseerd op de mobiliteitsvisie waarover de gemeenteraad in 2019 heeft beslist, zegt wethouder Rots. Zwolle staat voor een belangrijke schaalsprong. Het inwonertal is gegroeid en wordt nog groter, maar het autobezit is nog veel harder gegroeid dan het aantal inwoners. Dat vraagt om sturing en regulering om de stad leefbaar te houden.

De doelen van de Mobiliteitsagenda zijn dan ook: andere activiteiten, zoals wonen, mogelijk te maken, en de verkeersveiligheid te borgen. Deze verkeersveiligheid wordt echter geprioriteerd door meekoppelkansen te zoeken. Bijvoorbeeld aanpassingen in een gebied waar men toch al werkzaamheden uitvoert. Dat maakt de kosten lager.

Wat betreft deelnobiliteit is de wethouder niet van plan om de situatie direct te veranderen, omdat de afspraken al zijn gemaakt. Geo-fencing apps zijn wel te lezen voor handhavers, zegt Rots.

Het OV is een risico voor het behalen van het STOMP principe. De wethouder wil dit verbeteren, of in ieder geval in stand houden.

De bereikbaarheid van de binnenstad is ook een dilemma. Het is echter de portefeuille van wethouder Roelfs. Er zijn goede gesprekken over gaande. In samenwerking komt men er uit, zegt wethouder Rots. De maximaal 450 meter afstand die men hanteert voor de loopafstand parkeerplaats/huis is ongeveer vijf minuten lopen, en is echt een maximum. Gemiddeld zal de loopafstand 250m zijn.

De kosten voor parkeren in een gebouwd parkeerterrein gaan lager worden dan parkeren op het maaiveld. De planning van projecten in de binnenstad kennen een cyclus van vijf jaar, waardoor bewoners kunnen inschatten wanneer hun straat aan de beurt is.

Gemeenteraadsvergaderingen zijn openbaar en te volgen op maandagavonden vanaf 19.30 uur op de publieke tribune van het gemeentehuis of via de livestream op www.zwolle.nl/gemeenteraad. Dit is ook later terug te kijken. Tevens zijn hier de agenda en de stukken in te zien. Inspreken kan via raadsgriffie@zwolle.nl. Let wel op de indientermijn. 

Gerelateerde artikelen

Install PWA
Back to top button
Meldingen van deze website toestaan? Toestaan Weigeren