BouwNieuws uit ZwollePolitiek & OpinieVerkeerVoorpagina

Verslag: Debat Zwolse gemeenteraad over mobi-hub Weezenlanden-nrd

Zwolle – Maandagavond 18 november 2024 debatteerde de Zwolse gemeenteraad over het bouwen van een ondergrondse mobiliteitshub in Weezenlanden-Noord. De hub moet onder het provinciehuis komen. Het tweede debat in de Raadzaal van deze avond, over de gebiedsvisie Roelenkwartier, is afgelast omdat het al te laat werd.

In juli 2023 is besloten om deze hub te maken. Echter, na een risicobeoordeling, blijkt dat de kosten en (technische) bouwrisico’s beter te beheersen zijn door de parkeergarage anders te positioneren. In het nieuwe plan komt de parkeergarage onder de Luttenbergstraat en onder het parkeerterrein van het Provinciehuis. De plannen voor de beoogde nieuwe locatie zijn verder uitgewerkt en met zowel de ontwikkelaars van de herontwikkeling WLN als met de provincie Overijssel in nieuwe afspraken vastgelegd. Op basis van deze afspraken en de nieuwe positie is de businesscase geactualiseerd en is het definitieve financiële voorstel gereed.

De gemeenteraad laat haar complimenten en bedenkingen horen bij het definitieve dekkingsvoorstel voor de mobiliteitshub. Het financiële deel van de plannen is vertrouwelijk, en deelt men dus niet buiten de gemeenteraad.

Mening

De PvdA startte met de bijdragen, en liet zien dat de voorzieningen die gepland zijn in de mobi-hub, niet in de hub zelf staan en dus problemen geven bij het oversteken van de uitgang. Zij vraagt zich af of het wel een hub mag heten op deze manier.

De Partij voor de Dieren richt zich vooral op de 60 volgroeide platanen die moeten wijken voor het bouwproces. Zij hoopt dat deze vervangen kunnen worden.

GroenLinks looft het plan vanwege de voorzieningen en betere openbare ruimte die worden toegevoegd. Er komt minder verkeer en ook meer woningen. Het offer van de 60 platanen is zij wel bereid te nemen voor wat nodig is. De bomen worden 100% gecompenseerd, staat in de plannen.

Overwegend positief

Het CDA is overwegend positief over het plan. Het is een goede manier om het verkeer richting te geven en de woningbouw loopt minder vertraging op. Wel heeft zij zorgen bij een eventueel financieel exploitatie tekort.

D66 is ook positief over dit dekkingsvoorstel voor de mobiliteitshub Weezenlanden-Noord. Zij is altijd voorstander van bereikbaarheid van voorzieningen in de stad. De invloed op bouw is minder geworden, maar de kosten zijn hoog: 5,5 miljoen. Echter, in  de loop der jaren zullen de inkomsten dit goed maken.

De ChristenUnie gaat akkoord met het dekkingsvoorstel. Zij snapt dat de plannen zijn aangepast door voortschrijdend inzicht. Ze vindt  de plannen mooi uitgewerkt. De binding met de binnenstad gaat er mooi uitzien. Ook de voorzieningen zijn fijn: supermarkt, pakettenservice en fietsreparatie.

Vraagtekens

De VVD stelt haar vraagtekens bij de kosten van het project. Dit moet immers uit het belastinggeld komen. Hoe kan het dat er een extra onderzoek moest komen, en is voortschrijdend inzicht wel te prijzen?

De SP hield het kort, en vroeg om een watertappunt en toiletten voor in de mobi-hub. Dat zegde wethouder Gerdien Rots toe.

Reactie wethouder Gerdien Rots

Zij zegt dat de mobiliteitshub een belangrijke stap is in goede bereikbaarheid, leefbaarheid en een mooie stad. Het huidige plan kan sneller en beter dan het vorige. Bij de eerste versie van het plan, had men nog niet zoveel gegevens over het mobiliteitsplan. Maar nu wel. Dat is de reden dat er een nieuw plan is gemaakt.

De Luttenbergstraat zou sowieso worden herontwikkeld, dus is er nu een goede koppelkans door er gelijk een mobi-hub van te maken. De bedoeling is dat de Luttenbergstraat een 30km straat wordt, waar deze nu een 50km straat is. Het bouwproces gaat ongeveer 2 of 3 jaar duren. Gedurende die tijd zijn de wegen afgesloten en heeft het provinciehuis overlast door de bouw. De Assendorperstraat moet ook mogelijkheden krijgen voor aanloop in deze jaren.

De provincie heeft toestemming gegeven voor de bouw op hun terrein, maar gaan daarmee niet de gehele weg, er is alleen een basisvariant goedgekeurd. Dat terwijl er ook een tussenvariant en kansenvariant klaarlagen. Het college is altijd goed  in gesprek met de provincie, eveneens met de rechtbank ertegenover.

Deze mobiliteitshub is de duurste van alle hubs die in de stad komen, derhalve ziet de wethouder geen problemen voor de komende mobi-hubs, die goedkoper zullen uitpakken.

Gemeenteraadsvergaderingen zijn openbaar en te volgen op maandagavonden vanaf 19.30 uur op de publieke tribune van het gemeentehuis of via de livestream op www.zwolle.nl/gemeenteraad. Dit is ook later terug te kijken. Tevens zijn hier de agenda en  de stukken in te zien. Inspreken kan via raadsgriffie@zwolle.nl. Let wel op de indientermijn.

 

Gerelateerde artikelen

Install PWA
Back to top button
Meldingen van deze website toestaan? Toestaan Weigeren