KabelkrantNieuws uit ZwolleVervoer

Terugblik online Spoorcafé over eerste ontwerp passerelle

Zwolle – Woensdagavond 21 april was er live vanuit de studio van stadszender RTV Focus weer een Spoorcafé. Vanuit allerlei huiskamers dacht en praatte men mee over de ontwikkelingen in de Spoorzone. De avond was te zien op televisie en te volgen via internet. Via WhatsApp en Facebook gingen bezoekers het gesprek aan met de sprekers aan tafel.

Presentator Vincent Corjanus sprak vanuit de studio met architect Jasper Nijveldt en projectleider Tim van Muijden over de passerelle, de toekomstige loopbrug over het spoor nabij het centraal station. Ook zijn de kijkers door stedenbouwkundige Han Goodijk bijgepraat over het ontwerp van deze brug, als onderdeel van het Engelenpad.

De nieuwe brug over het spoor

Van deze bijzondere brug maakt de ontwikkelaar de verbinding tussen de oude binnenstad en het vernieuwde gebied dat volop in ontwikkeling is, aan de andere kant van het spoor. Je kunt zeggen dat de nieuwe loopbrug twee werelden bij elkaar brengt. De 19e-eeuwse stad met singels, een parkachtig Stationsplein en monumentale bomen. En de zuidzijde van het station, waar zich de nieuwe stad ontwikkelt met bedrijven, onderwijs, cultuur en in de toekomst ook meer woningen.

Het idee is om van de brug een fijne plek te maken. Een brede brug met daarop volop groen, bankjes en kunst. In feite bouwt men een ‘opgetilde straat’, gemaakt van duurzame materialen zoals hout. En dat is uniek.
Bekijk in deze video de plannen voor de passerelle en de eerste ontwerpen.

Vragen en tips van Zwollenaren

De online bezoekers hadden allerlei vragen voor de ontwerpers aan tafel. Zo vroegen meerdere Zwollenaren hoe hoog de brug wordt en of deze wel veilig zal zijn. En ook of de brug straks wel goed toegankelijk is voor mindervaliden of iemand met een fiets bij zich. Veiligheid en toegankelijkheid zijn belangrijke uitgangspunten bij het ontwerpen van de brug.

Voor bruggen over het spoor zijn veel landelijke eisen om onveilige situaties te voorkomen. Zo moet er boven de sporen een afscheiding van bijna 2 meter komen die niet makkelijk te beklimmen is. Dit om te voorkomen dat mensen dingen op het spoor gooien of, in het ergste geval, van de brug springen. Ook wordt de vloer van de brug gemaakt van speciaal materiaal, zodat vloeren bij nat weer bijvoorbeeld niet glad worden.
De brug krijgt bovendien liften en fietsrails bij de trappen. Zo kan in principe iedereen genieten van de passerelle. En kun je zelfs met de fiets aan de hand oversteken naar de andere kant. Naar de bereikbaarheid voor aangepaste fietsen, zoals driewielers, gaat men in de komende tijd nog kijken.

Perrons

Daarnaast is nog gevraagd of men de passerelle aansluit op de treinperrons. In de afgelopen jaren is dit onderwerp van gesprek geweest tussen NS, ProRail en de gemeente. NS en Prorail hebben aangegeven dat ze de perrons niet willen aansluiten op de nieuwe voetgangersbrug. Hiervoor hebben ze een aantal redenen. Eén van de redenen is dat niet alle perrons ver genoeg doorlopen om aangesloten te kunnen worden op de brug. Een andere reden is dat er onvoldoende ruimte op de perrons overblijft voor de reiziger als men een trap, lift en toegangspoortjes toevoegt. Overigens komt er wél een verbinding met het busstation.

Ook kwamen er verschillende tips binnen. Zoals informatieborden in braille, zodat ook blinden kunnen genieten van het mooie uitzicht op de brug. En om met deze groep in gesprek te gaan over de verdere ontwikkeling van de passerelle.

De hele uitzending terugkijken?
Dat kan! Ga naar deze link.

Vragen of tips?

Wie nog vragen of opmerkingen heeft over het schetsontwerp van de passerelle, of tips en suggesties? Ze zijn allemaal erg welkom! Iedereen kan deze doorgeven via de kanalen op Facebook, Instagram en Twitter. Of via de mail: spoorzone@zwolle.nl.

Save the date: volgende online Spoorcafé op woensdagavond 19 mei

Op woensdagavond 19 mei is iedereen weer van harte uitgenodigd voor het online Spoorcafé! Dan gaan ze in op plannen voor het gebied aan de zuidzijde van het station, en op de vraag hoe de passerelle hieraan bijdraagt. Kijk ook op www.zwolle.nl/spoorzone. Of volg Spoorzone038 op Facebook, Instagram en Twitter.

Gerelateerde artikelen

Back to top button