Verslag: Debat Zwolse gemeenteraad over Spoorzone en loopbrug
Zwolle – Maandagavond 2 december was er in de Zwolse gemeenteraad een debat over de visie op de openbare ruimte in de Spoorzone en de voetgangersverbinding over de IJsselallee.
InĀ de ontwikkeling van de Spoorzone wordt nu ook de Openbare Ruimte meegenomen. Na de oplevering komt deze in handen van de gemeente. In de visie staan richtinggevende uitspraken. Wat betreft de loopbrug: uit onderzoek blijkt dat de voetgangersverbinding noodzakelijk is om de ambities van de Spoorzone waar te maken en bestaande knelpunten weg te nemen. Daarom wordt deze aan de gemeenteraad voorgelegd.
Het CDA begon met de bijdragen van de fracties over de onderwerpen. Zij vindt de visie toekomstbestendig. Er zijn wel een aantal uitdagingen, bijvoorbeeld bij het onderhoud van groen. Moet iedereen het gedeelte voor zijn of haar voordeur onderhouden? Is het plan wel effectief? Heldere afspraken leiden tot een gegarandeerde kwaliteit. De partij is blij met de aandacht voor sport en spelen in de buitenruimte.
Tweedehands brug
De VVD memoreert dat er steeds bezwaren waren over de loopbrug, omdat deze te veel gemeenschapsgeld zou opslokken. Nu is er onderzoek gestoken in de onderbouwing van het plan. Dat is voor de VVD niet voldoende.Ā Wel wil zij iets doen voor de fietsers en wandelaars. Zij oppert om een tweedehands brug uit Apeldoorn te gebruiken voor dit project.
De PvdA weet veel over bruggenbouw en ziet hier een probleem, namelijk dat de daar geplande voetgangers, studenten en medewerkers van Windesheim, niet zullen willen omlopen. Nu al lopen zijĀ met gevaar voor eigen leven over het terrein van het Leger des Heils. Wethouder Rots zegt daarop dat het gaat om de verbinding met de hele Spoorzone, en alle gebruikers, niet alleen deze groep.
Mooie ruimte
De CU legt nog even alle ambities voor de Spoorzone bloot. Zo moet het een ruimte worden om te werken, wonen, verblijven en ontmoeten. En moeten jonge professionals in de stad worden aangetrokken door de bruisende en levendige stad. Onder andere eetbare planten, kleinschalige festivals en verbinding met recreatiegebieden moeten hieraan bijdragen.
Swollwacht meent dat de gebiedsvisie voor de Spoorzone goed onderbouwd is. Zij is blij met speelplaatsen, groen en ruimte voor egels. Zij weet echter niet hoe deze visie gaat helpen bij de wooncrisis. De loopbrugverbinding gaat 9 miljoen euroĀ kosten, en dat vindt de partij veel te veel geld.
Grond filteren
De PvdD ziet dat er is nagedacht over planten, dieren en water in het gebied. De ondergrondse infrastructuur is beperkt. De ligging moet aangepast aan de bestaande situatie. Het gebruik van een natuurlijk filter op de plek om de bodem te reinigen juicht zij toe. Dit is een zogenaamde helofytenfilter, en kan overkomen uit een andere wijk. De partij is kritisch over het plan met de loopbrug, omdat blijkt dat er nu meer auto’s bij komen kijken dan in het eerdere plan.
GroenLinks vindt de voorliggende visie een hele goede. De Spoorzone wordt een heerlijke en groene plek, zegt zij. Er gaat natuurinclusief worden gebouwd, en daar is zij blij mee. Hoe gaat het met de fietsbrug en verbinding met Kamperpoort? En hoe staat het met de klimaatadaptatie en waterleven? Ook wil zij aandacht voor ecologische verbindingen, voor planten en dieren, tussen diverse gedeeltes van de stad.
Alternatieven
De SP sluit zich aan bij de woorden van Swollwacht en de PvdA. Ze vindt de voorliggende visie een prima stuk. Ze ziet kansen voor een brede welvaart in de Spoorzone. Er wordt geĆÆnvesteerd in een veilige stad. De middelen zijn echter beperkt, en de SP ziet hier goede keuzes. Wel vraagt zij zich af waar de alternatieve keuzes blijven. De brug wordt waarschijnlijk alleen gebruikt tijdens de twee piekmomenten in de spits iedere dag, zegt zij.
D66 ziet dat de Spoorzone op dit moment een groot, versteend, stedelijk gebied is. Dat ziet zij graag groener worden. Ze hoopt dan ook op een bos op het LĆ¼beckplein. Dat kan helaas niet , zegt wethouder Rots, omdat er een parkeergarage onder ligt. Wel probeert zij het plein wat laagdrempeliger te vergroenen. D66 wil een verregaande aanpak.
Reactie wethouder Gerdien Rots
De wethouder spreekt haar dank uit voor de inbreng van de fracties. De bedoeling van de visie is dat het gebied Spoorzone een geheel andere wordt. Van mono-functioneel werken gaat het naar multifunctioneel wonen, werken, verblijven. Dit alles om jonge professionals te binden aan de stad en de infrastructurele verbinding te zoeken met de rest van de stad.
Op korte termijn zijn er plannen bekend, maar men is nog keihard bezig om aan dit gebied te werken voordat de schop in de grond kan. De fracties en de wethouder zijn zeer betrokken op de stad om de plannen in lijn te brengen met de behoeftes. De Spoorzone is een uniek gebied in de stad, omdat het bij een OV-knoop ligt. Dat maakt het gebied interessant voor een auto-luwe opzet. Er zijn veel verschillende partijen betrokken bij de ontwikkeling, en dat maakt het complex.
Het idee voor een tweedehands brug staat de wethouder wel aan, en gaat zij onderzoeken. Er moet dan wel iets gebeuren met de aanlanding ervan. De loopbrug is vooral belangrijk om het hele innovatiedistrict, dat de Spoorzone moet worden, te ontsluiten. De wethouder wil kijken of derden ook kunnen bijdragen aan de kosten voor de brug.