EconomieNieuws uit ZwolleVoorpagina

Spoor onder stroom gezet

Reizigershinder onderdeel aanbesteding

ProRail heeft de jacht geopend op een aannemer die het laatste stuk spoor tussen Zwolle en Enschede onder stroom kan zetten. Over een afstand van 40 kilometer komt er bovenleiding voor de treinen. De aannemer met de beste ideeën om de hinder voor reizigers tegen te gaan tijdens het werk, maakt een grotere kans om de klus te mogen doen. Natuurlijk moet de aanpak ook een gunstige prijs hebben. Het mede selecteren op basis van ‘reizigershinder’ is mogelijk geworden door intensief samen te werken met de provincie Overijssel, de opdrachtgever van het project. De consumentenorganisaties verenigd in Rocov hebben ook een belangrijke rol gespeeld. We zijn benieuwd waar de aannemers straks mee komen!

Elektrificatie

Vanaf morgen kunnen aannemers zich inschrijven. De aard van de werkzaamheden maakt aandacht voor reizigershinder extra belangrijk. Om met elektrische treinen te kunnen rijden op de spoorlijn die de twee grootste steden van Overijssel verbindt, is de plaatsing van 900 bovenleidingportalen nodig en vele honderden kilometers aan kabels en leidingen. Er komen ook drie zogenoemde ‘onderstations’ om de bovenleiding van stroom te kunnen voorzien vanuit het gewone elektriciteitsnet.

Voordeel

De nieuwe bovenleiding wordt door de provincie Overijssel en het ministerie van Infrastructuur en Milieu gefinancierd. De provincie is er de concessieverlener voor de regionale treinen en bepaalt dus welke personenvervoerder er mag rijden en onder welke voorwaarden. Voor de provincie is het ook qua prijs gunstig om een bovenleiding te hebben. Er zijn dan minder aanschaf-, onderhoud- en brandstofkosten dan bij de dieseltreinen die er nu rijden. En natuurlijk is dit ook beter voor het milieu.

Uitvoering

Het besluit van de provincie sluit goed aan bij de doelen die we voor het hele spoor nastreven als spoorbeheerder. De bovenleiding draagt bij aan een betrouwbaarder spoor. Treinen kunnen dan harder optrekken, wat vertraging voorkomt. Ook is het duurzamer en het maakt uiteindelijk ook meer treinverkeer mogelijk. Zo werken we samen met alle partijen aan een beter spoorvervoer.

Gerelateerde artikelen

Back to top button