Nieuws uit ZwolleVoorpagina

‘Fietsstraat ‘Tesselschade’ kan nog wel wat veiliger’

Zwolle – De Tesselschadestraat is sinds kort een officiële fietsstraat. In deze straat is de auto te gast en moet zich aanpassen aan het fietsverkeer. Toch kan de fietsstraat nog wel wat veiliger, zo vinden omwonenden. Na de opening van de fietsstraat signaleren bewoners met grote regelmaat onveilige situaties. Het gaat dan om hard rijdende bussen, auto’s die fietsdoorgangen pakken en fietsers die afsnij-routes pakken.

Afsnijroute

Fietsers die komen vanuit de tunnel en gelijk linksaf moeten, rijden niet door naar de echte fietsafslag maar hebben een afsnijroute gevonden over de naastgelegen parkeerplaats. De fietsers rijden massaal binnendoor over het zand van het perkje of over de stenen die toegang geven tot de parkeerplaats.

Fietsers snijden hier massaal af, de verderop gelegen officiële afslag is een paar meter te ver.
Officiële afslag Tesselschadestraat populair bij automobilisten omdat de banen  breed zijn

 

Mariek Stenfert, woordvoerder van de gemeente Zwolle reageert: ” Gelijk vanaf het begin van de herinrichting zijn we op drukke momenten in de Tesselschadestraat gaan kijken. Naar aanleiding van de eerste signalen van omwonenden en onze eigen bevindingen hebben we er voor gezorgd dat vóór de start van het schooljaar het afsnijden via de weg (richting Ceintuurbaan) ontmoedigd wordt en deels ook onmogelijk is geworden. Helaas werken deze maatregelen niet bij iedere fietser of wandelaar. We hebben ook gezien dat fietsers een gedeelte van hun route afsnijden via de parkeerplaats. Het groen moet hier nog worden aangeplant en dat zal de situatie naar verwachting ook verbeteren. We zullen dit blijven monitoren en ook bespreken met de klankbordgroep.”

Gebruik fietsafslag door autoverkeer

De eerder genoemde fietsafslag is dan niet zo zeer in trek bij het afslaand fietsverkeer, des te aantrekkelijker is het voor automobilisten. Volgens de buurtbewoners zijn de fietsbanen van de afslag zo breed dat er regelmatig auto’s overheen rijden.

Gemeentewoordvoerder Stenfert benadrukt dat de de breedte van het fietspad  zo is gekozen om de dagelijkse hoeveelheid fietsers te faciliteren.  “Extra obstakels (bijvoorbeeld paaltjes) willen we in principe niet plaatsen omdat dat ongevallen bij fietsers kan veroorzaken. We gaan dit punt met de klankbordgroep bespreken.”.

Bussen op de Tesselschadestraat

Een ander probleem vormen de bussen. Volgens de bewoners uit de naastgelegen flat, komen de bussen erg hard aanrijden.  Ook wordt de bocht “bijna rechtdoor genomen als een chicane”, aldus de omwonenden. Het zijn er gemiddeld vier per uur die de route vanaf de Ceintuurbaan rijden.  Na een meter of tien moeten de bussen invoegen op de fietsstraat.

“Ze rijden soms enorm hard als het niet zo druk is met fietsers. En als het wel druk is dan draaien ze de Tesselschadestraat op aan de linkerkant. Maar op die helft rijden ook fietsers richting de tunnel”.  Een haagje zou het er op die plek niet beter op maken omdat de buschauffeur door de hoge zit, daar makkelijk over heen kan kijken. Alleen worden dan de kleinere weggebruikers over het hoofd gezien.

Plek waar de bus de Tesselschadestraat komt oprijden. De verkeersregelaars stonden alleen op deze plek tijdens de officiële opening van deze straat.

Ook dit punt wordt  meegenomen richting de klankbordgroep, meldt Stenfert: “We zullen onder andere kijken of de verkeersborden op de juiste plekken staan en of aanpassingen aan markering kunnen helpen.”

Drukke fietsroute

De Tesselschadestraat is een zeer drukke fietsroute. ’s Ochtends en ’s middags passeren honderden fietsers dit punt onder weg naar school of kantoor. Op de Oosterenk zijn onder andere de Thorbecke Scholengemeenschap, Landstede, de Ambelt en de Twijn gevestigd en ook grote instellingen als Isala, Dimence en WDO Delta.

 

tesselschadestraat
Tesselschadestraat toen het nog geen fietsstraat was

Gerelateerde artikelen

Back to top button