Einde fileleed? Tunnels en meer rijstroken voor Ceintuurbaan Zwolle
Zwolle moet volwaardige ring krijgen
Zwolle – De Ceintuurbaan in Zwolle staat een ingrijpende metamorfose te wachten. In de nieuwste plannen van de gemeente Zwolle wordt de opwaardering van de zogeheten stadsring van Zwolle – bestaande uit de IJsselallee, Oldeneelallee, Zwartewaterallee en de Ceintuurbaan – als cruciale stap gezien voor de bereikbaarheid van stad én regio. Maar het zwaartepunt ligt zonder twijfel bij de Ceintuurbaan: deze drukke verkeersader moet fors worden uitgebreid en deels ongelijkvloers worden ingericht om toekomstige verkeersdruk aan te kunnen.
De Zwolse stadsring fungeert als kloppend hart voor het autoverkeer in en rondom de stad. Zeker nu Zwolle de komende jaren flink doorgroeit met nieuwe woonwijken als Vechtpoort I en II en de Ceintuurbaanzone aan de zuidkant van de stad (Harculo en Zwolle-Zuid/Zuid), wordt een robuust en toekomstbestendig hoofdwegennetwerk volgens de gemeente onmisbaar.
Ceintuurbaan grootste knelpunt én kans
De Ceintuurbaan vormt hierbij het grootste knelpunt. Dagelijks passeren duizenden voertuigen deze weg, waaronder veel bestemmingsverkeer richting de A28, maar ook naar het ziekenhuis, scholen en bedrijven in de Ceintuurbaanzone. De druk zal door de woningbouw in het Vechtrand-gebied en de Ceintuurbaanzone alleen maar toenemen.
Om dit op te vangen wordt nu serieus gekeken naar capaciteitsuitbreiding – met bredere rijstroken – en ongelijkvloerse kruisingen op de meest drukke punten. Daarmee moeten de doorstroming en veiligheid verbeteren, terwijl ook de oversteekbaarheid voor fietsers en voetgangers flink wordt vergroot.

Volwaardige ring voor Zwolle
De hele stadsring moet volgens de plannen worden opgetild naar het niveau van een volwaardige ringweg, vergelijkbaar met die van grotere steden. Niet alleen om verkeer vlot af te wikkelen, maar ook om het centrum te ontlasten. Dat moet meer ruimte creëren voor voetgangers, fietsers en vergroening langs de singel van Zwolle.
File op A28 raakt de hele stad
De Ring Zwolle speelt bovendien een sleutelrol in de bereikbaarheid van hulpdiensten, het station en het Isala ziekenhuis. Calamiteiten op de A28 zorgen nu al vaak voor opstoppingen in de hele stad. Zonder opwaardering dreigt het complete wegennet van Zwolle bij incidenten vast te lopen.

Miljoeneninvestering noodzakelijk
De investeringsopgave is fors. Naast de Ceintuurbaan staan ook aanpassingen aan de Holtenbroekerbrug en kruispunten op de IJsselallee op de planning. Er komen fietstunnels bij de Oldeneelallee en de Zwartewaterallee. Alles met het oog op een ‘robuust, veilig en toekomstgericht’ mobiliteitsnetwerk. De plannen maken deel uit van het Ruimtelijk Toekomstperspectief 2040 van de gemeente Zwolle.
Blik op de toekomst: mobiliteitstransitie én bereikbaarheid
Hoewel Zwolle inzet op de mobiliteitstransitie – volgens het zogeheten STOMP-principe waarin lopen, fietsen en openbaar vervoer voorrang krijgen – blijft het hoofdautonetwerk van cruciaal belang. Vooral omdat Zwolle een steeds belangrijker knooppunt vormt voor verkeer en logistiek uit alle windrichtingen.
Tweede rondweg mogelijk na 2040
Voor de periode na 2040 houdt Zwolle de deur open voor een tweede, bredere Rondweg buiten de huidige Ring.