Nieuws uit ZwolleOnderwijs & WetenschapVoorpagina

Audio – IKC de Werkschuit eerste Rots en Waterschool in Zwolle

Zwolle – IKC de Werkschuit is officieel een Rots en Waterschool. Vrijdagochtend 4 november heeft de school het verkregen predicaat op de gevel feestelijk onthuld. De Werkschuit is de eerste Rots en Waterschool in Zwolle. Rots en Water richt zich op het bevorderen van een positieve ontwikkeling van sociale en emotionele competenties en het voorkomen en/of verminderen van problemen op het intrapersoonlijke domein (hoe zien leerlingen zichzelf) en het interpersoonlijke domein (hoe gaan leerlingen met elkaar om).

Interview met expertleerkracht Rots en Water lessen Samantha Sollie van De Werkschuit

Expertleerkrachten

In alle groepen (groep 1 t/m 8) wordt er om de week een Rots en Waterles gegeven door één van de drie expertleerkrachten van de school. De andere week geven de leerkrachten de les zelf. Samantha Sollie, expertleerkracht en leerkracht van groep 7: “De expertleerkrachten van onze school hebben meerdere Rots en Watercursussen gevolgd. De afgelopen jaren hebben wij onze collega’s meegenomen in het gedachtengoed van Rots en Water, hebben we met het team korte trainingen gevolgd en geven wij één keer in de twee weken een voorbeeldles aan onze collega’s. Het is van belang dat wij ons als team allemaal de methodiek van Rots en Water eigen gaan maken en zo door de hele school dezelfde taal spreken naar de kinderen toe.”

De leerlingen van de Werkschuit krijgen nu voor het tweede schooljaar op rij Rots en Waterlessen van de expertleerkrachten. Samantha Sollie: “Meerdere collega’s hebben inmiddels de Rots en Water basiscursus gevolgd of gaan de cursus dit jaar nog volgen. Het is een intensieve cursus van drie volledige dagen. Vervanging regelen voor de collega’s die op cursus zijn is lastig, dus er kunnen steeds maar een paar collega’s starten.

Rekening houden met elkaar

De Rots en Waterles begint altijd met een groet. Met het uitbeelden van de groet beloven de kinderen rekening met elkaar te houden, eerlijk te spelen en op zichzelf op te komen als dat nodig is. De groet is belangrijk, omdat in de les verschillende (fysieke) spellen gespeeld worden. Samantha Sollie: “door het spelen van verschillende spellen zijn de kinderen in beweging en raken ze bewuster van hun lichaam en geest. Lichaamsbewustzijn (wat gebeurt er in mijn lijf, wat voel ik?) en samen spelen is een belangrijke vaardigheid bij jonge kinderen.’

‘Bij de oudere kinderen geven we les in focussen, samenwerken, communiceren, grenzen aangeven en eigen keuzes maken. Deze vaardigheden leren de kinderen door korte spelletjes te spelen. Alle spellen die wij spelen hebben een doel en na het spelen evalueren wij het verloop. De evaluatie verdelen we in de kleine vraag (wie heeft er gewonnen, wie is het gelukt?) en de grote vraag (hoe is je dat gelukt, wat heb je gevoeld in je lijf, hoe heb je dat opgelost?). Aan het eind van de les groeten we elkaar weer. We bedanken elkaar voor de fijne les en nemen wat we geleerd hebben mee naar de dagelijkse praktijk.”

Toepassen

De leerlingen van de Werkschuit zijn erg enthousiast over de lessen. Het lukt de oudere kinderen ook al om het geleerde toe te passen in de dagelijkse praktijk.
Yara (10 jaar): “Ik vind de Rots en Waterlessen altijd leuk en de lessen geven mij wat meer zelfvertrouwen. Ik ben zelf soms nog wat onzeker en door het spelen van de spelletjes voel ik mezelf meer op mijn gemak. Ik kan daar doen wat ik fijn vind.”
Naomi (11 jaar): “Ik vind de lessen leuk om te doen, maar soms nog een beetje moeilijk. We leren beter de focus te houden, dat vind ik altijd lastig in de klas.”

Nova-Yem (10 jaar): “De spelletjes van Rots en Water zijn fijn, want je leert hoe je voor jezelf kan opkomen. De leukste oefening vind ik de ‘stoorzender’. We staan in de kring en we hebben onze focus op een bal. Eén iemand rent rond de kring en probeert raar te doen. Het is de bedoeling dat de kinderen in de kring proberen niet te reageren. We leren daarmee dat we niet hoeven te reageren op vervelende dingen of vervelend gedrag. We focussen ons op het goede.”
Flip (10 jaar): “De spellen waar we veel mee mogen bewegen vind ik het leukst. Ik leer mij goed afsluiten voor vervelende situaties en ik leer ‘nee’ te zeggen als ik iets niet wil.”

Foto: John Beumer , PR OOZ

Thema

De afgelopen week stond het thema ‘Trots zijn’ centraal. In alle klassen is gewerkt over complimenten geven, kwaliteiten en het verschil over trots zijn ergens op of ergens over opscheppen. Alle ouders waren welkom tijdens de Rots en Waterles om zelf ook eens te ervaren wat Rots en Water nou precies is en wat de leerlingen leren. De Werkschuit is trots op de grote opkomt en de positieve reacties van ouders en kinderen!

Foto: John Beumer , PR OOZ

Gerelateerde artikelen

Back to top button