Arriva behoudt Vechtdallijnen; meer treinen, meer comfort, nieuwe treinstellen
Zwolle – Arriva blijft ook na 2028 de baas op de Vechtdallijnen. Het regionale spoorbedrijf heeft de aanbesteding gewonnen voor de populaire verbindingen Zwolle–Emmen en Hardenberg–Almelo, goed voor duizenden reizigers per dag. Vanaf december 2028 rijdt Arriva daar minstens vijftien jaar door.
Keolis en Qbuzz grepen mis. Volgens de provincies Drenthe en Overijssel bood Arriva het beste plan voor comfortabel, duurzaam en betrouwbaar vervoer. Jaarlijks is met de concessie een stevige subsidie van 12 tot 15 miljoen euro gemoeid, afhankelijk van hoeveel mensen instappen.
Nieuwe treinen en opknapbeurt voor het oude materieel
De deal betekent concreet: meer ritten, meer capaciteit en moderner materieel. Arriva belooft een flinke opknapbeurt voor de huidige elektrische treinen op Zwolle–Emmen. Die moeten na de upgrade nog zeker 15 jaar mee kunnen. Tegelijkertijd komen er vijf gloednieuwe vierdelige Flirt-treinen bij.
Op het traject Almelo–Hardenberg, dat nu nog deels met dieseltreinen wordt gereden, komen straks volledig elektrische treinen zodra het spoor tot Mariënberg geëlektrificeerd is. Daarmee spelen de provincies in op hun duurzaamheidsambities.
Meer service aan boord op Arriva Vechtdallijnen
Reizigers kunnen rekenen op meer ritten aan de randen van de dag, extra ruimte voor fietsen en betere voorzieningen om onderweg te werken. USB-stekkers en klaptafels worden standaard.
’Belangrijke schakel in ons OV-netwerk’
Gedeputeerde Martijn Dadema (Overijssel) is tevreden: „We zijn trots op onze Vechtdallijnen. Ze vormen een onmisbare schakel in ons OV-netwerk. Ik verwacht dat we deze dienstverlening de komende 15 jaar op hoog niveau kunnen voortzetten.”
Wat is de Arriva FLIRT?
De Arriva FLIRT is een moderne, comfortabele elektrische trein die je vooral in Limburg tegenkomt. Hij valt op door zijn lage vloer en brede doorgangen, waardoor instappen makkelijk gaat — ook met een rolstoel of kinderwagen.
Binnen vind je ruime stoelen, airconditioning, gratis wifi en USB- en stopcontacten om je apparaten op te laden. Er zijn aparte zones voor eerste en tweede klas, een rolstoeltoegankelijk toilet met verschoonplank voor baby’s, en plek om je fiets mee te nemen.
De FLIRT accelereert vlot (handig op trajecten met veel haltes) en rijdt stil en soepel tot 160 km/h. Dankzij grote ramen en een open, licht interieur voelt hij ruim en overzichtelijk aan — je kunt bijna de hele trein in één keer doorkijken.
Arriva zet deze treinen nu al in op regionale lijnen zoals Maastricht–Roermond, Sittard–Heerlen en grensoverschrijdende verbindingen naar Aken en Luik.