Nieuws uit ZwolleVerkeerVoorpagina

Wie gaat verkeersregelaars in ‘Buckingham Palace’ wachthuisjes betalen?

Had je nog een relaxed ritje van Zwolle naar Deventer op de planning staan? Vergeet het maar. De N337 is veranderd in een soort militaire zone met megaveel roadblocks. Maar het echte nieuws: de gemeente Olst-Wijhe moet mogelijk zelf tot 2 ton ophoesten voor alle verkeersregelaars, want de provincie zegt doodleuk: ‘Wij doen alleen de verkeersregelaars bij de hoofdweg.’

Sluiproutes

Wat is er aan de hand. De Provincie Overijssel is bezig met een fikse reconstructie van de N337 tussen Zwolle en Wijhe. Duurt van 10 maart tot 25 mei, dus succes met je agenda. De provincie zegt: omleidingen gaan gewoon via de N35 en N348 bij Raalte. Maar in de praktijk proberen mensen natuurlijk alle binnenweggetjes, sluiproutes en boerenpaden te pakken die Google Maps ze influistert.

Zeven stuks, twaalf uur per dag

En dát zag de gemeente Olst-Wijhe aankomen. Ze vroegen de provincie om extra verkeersmaatregelen. Maar dat ging niet zo snel. Dus besloot de gemeente zelf dan maar de hele buitengebied-driehoek af te zetten met verkeersregelaars. Zeven stuks, twaalf uur per dag. Kost dat? Nou, begin maar met 40.000 euro voor twee weken. Als ze de hele periode doorgaan, loopt het op tot twee ton.

“U heeft geen pasje? Dan kunt u via Raalte proberen.”

Onze redactie waagde zich ook maar eens aan een ritje Zwolle – Wijhe – Deventer. Tot Windesheim konden we gewoon doorrijden. Daarna: checkpoints. Een poging om achterlangs via Herxen het afgesloten stuk te omzeilen? Geen succes. Zonder speciaal aanwonendenpasje kom je er niet langs. “U kunt eventueel binnendoor, of via Raalte,” aldus een vriendelijke maar resolute verkeersregelaar.

Verkeersregelaar op de verbindingsweg van Raalte naar Wijhe. Bij bijna al deze mogelijke sluiproutes staan verkeersregelaars - werk N337 Zwolle - Wijhe - Deventer - Foto © Focus1
Verkeersregelaar op de verbindingsweg van Raalte naar Wijhe. Bij bijna al deze mogelijke sluiproutes staan verkeersregelaars – werk N337 Zwolle – Wijhe – Deventer – Foto © Focus1

Op elk landweggetje een verkeersregelaar; zelfs in een tent

Wat vooral opvalt: de hoeveelheid mensen die je onderweg tegenkomt met een geel hesje. Echt elk zijweggetje, hoe klein ook, lijkt voorzien van een verkeersregelaar. Soms in een huurauto (logisch, je moet ergens zitten als het regent), soms zelfs in een tent als geïmproviseerd wachthokje. Niet zo’n festivalding, maar een rechtopstaande shelter waar je U tegen zegt. Alsof hij de Buckingham Palace stond te bewaken. Engelse wachters zijn er niks bij.

Verkeersregelaar in tent aan de Grevenweg in het buitengebied achter Zwolle -  N337 - Foto © Focus1
Verkeersregelaar in tent aan de Grevenweg in het buitengebied achter Zwolle – N337 – Foto © Focus1

Ondanks de ironie zit er een serieuze kant aan het verhaal. De gemeente voelde zich genoodzaakt in te grijpen omdat de afgesproken voorbereidingen door de provincie – zoals digitale afsluitingen en verkeersborden – niet of te laat op orde waren. En dus moest er snel gehandeld worden om de veiligheid van bewoners te waarborgen.

De inzet wordt per week geëvalueerd, maar zolang de provincie de portemonnee dichthoudt, blijft de vraag: wie draait uiteindelijk op voor de kosten? De belastingbetaler, de provincie of toch Olst-Wijhe zelf?

Wordt vervolgd.

Verkeersregelaars aan de kant van Wijhe N337 - Foto © Focus1
Verkeersregelaars aan de kant van Wijhe N337 – Foto © Focus1

FOCUS NIEUWSBRIEF

Van het belangrijkste nieuws uit Zwolle tot de leukste weekendtips: elke donderdag in je inbox.

Gerelateerde artikelen

Install PWA
Back to top button
Meldingen van deze website toestaan? Toestaan Weigeren