BouwNieuws uit ZwolleUit uw buurtVoorpaginaWijthmen

Spoorweg bouwproject ‘Noorderspoort’ wordt zichtbaar in de stad

Zwolle – De werkzaamheden aan het spoorrails voor de treinen naar Leeuwarden/Groningen en Emmen worden duidelijk zichtbaar in de stad. ProRail is al enige tijd bezig met dit project dat de naam  “Noorderspoort’ heeft.

Twee afzonderlijke sporen en een niet gelijkvloerse kruising

Het is de bedoeling dat het spoortraject tussen het station Zwolle en de splitsing bij Herfte (links van de Wythmenerplas) vier afzonderlijke sporen krijgt. Ook zal, ter hoogte van Herfte,  een zogenaamde Dive Under worden aangelegd, waardoor treinen elkaar boven- en onderlangs kunnen kruisen. Hierdoor hoeven de treinen voor Leeuwarden/Groningen en Emmen straks niet meer op elkaar te wachten maar kunnen in één keer doorrijden. Een behoorlijke tijdwinst voor de reizigers zodra dit gerealiseerd is. De bouw van de Dive Under start in april 2019.

De spoorsplitsing bij Herfte waar een Dive Under komt zodat de treinen elkaar boven- en onderlangs kunnen kruisen.

Wat gaat er verder allemaal gebeuren?

Bruggen en viaducten vernieuwen

Op het traject worden de oude viaducten bij de Hortensiastraat, Marsweg,  Ceintuurbaan en enkele watergangen vervangen door nieuwe.  Hiermee wordt ruimte gemaakt voor de twee extra sporen. Bij  de Nieuwe Wetering en de Zalnese wetering worden de oude stalen spoorbruggen vervangen door betonnen varianten.  Hierdoor wordt de geluidsoverlast sterk verminderd. Ook worden er diverse sporen en wissels verlegd en verwijderd.

Lees verder onder de foto’s

Viaduct Hortensiastraat  (fietstunnel)wordt vervangen door nieuw viaduct
Viaduct Marsweg wordt vervangen door nieuw viaduct
Viaduct Weteringpad wordt vervangen door nieuw viaduct
De stalen brug over de Nieuwe Wetering wordt vervangen door een betonnen brug
De stalen brug over de Zalnese Wetering wordt vervangen door een betonnen variant.

Verkeershinder en afsluiting Ceintuurbaan

Ook is ProRail inmiddels gestart met de voorbereidende werkzaamheden bij de Ceintuurbaan. Om aan- en af te kunnen rijden naar de bouwplaats bij de dive-under legt de aannemer tijdelijke hulpwegen en een hulpbrug aan. Deze hulpwegen zijn voor ongeveer twee jaar nodig.  Ze worden ook gebruikt voor het vervangen van de stalen brug over de Zalnese Wetering en het verdubbelen van de sporen.

Op vrijdag 22 februari tussen zeven uur ’s avonds en middernacht zal de Ceintuurbaan geheel worden afgesloten ter hoogte van de spoorkruising. De aannemer zal dan een tijdelijke brug voor het werkverkeer over de Ceintuurbaan hijsen. Het autoverkeer  wordt dan omgeleid via de IJsselallee en het fietsverkeer via de Marsweg.
Er worden tijdelijke in- en uitvoegstroken parallel aan de Ceintuurbaan gemaakt. Buiten de spits worden hiervoor rijstroken van de Ceintuurbaan afgesloten.

 

Overwegen en verkeer

Door de uitbreiding van de sporen moet ook de verkeerssituatie op het traject aangepakt worden. Daarom worden de overwegen op de Herfterlaan en Valkenbergweg vernieuwd.

De overweg in de Herfterlaan wordt vernieuwd.

De overweg Selhorst gaat helemaal verdwijnen. De weg wordt hier verlegd over de dive-under. Ook worden er wegen en fietspaden verlegd en komen er aparte wegen voor onderhoud en de hulpdiensten.

De overweg Selhorst gaat helemaal verdwijnen. De weg wordt hier verlegd over de dive-under.
Intercity richting Groningen nadert de spoorsplitsing bij Herfte.

Gerelateerde artikelen

Back to top button