Is bouwen in de uiterwaarden bij Holtenbroek verstandig?
Zwolle – Woningen in het Zwarte Water, buiten de dijken bij Holtenbroek. Deze plannen komen voort uit de omgevingsvisie van de Gemeente Zwolle uit 2018. De plannen stuitten op tegenspraak van buurtbewoners en Groen Holtenbroek. Wij spraken met Joop Steinvoorte van Groen Holtenbroek, buurtbewoners Emile Hoogterp en Simone Muurling en Herman Reezigt, stedenbouwkundige herontwikkeling Zwarte Waterzone (buro MA.AN).
Zwolle is de eindhalte van het stroomgebied van de Vecht. Daarnaast verzamelen alle weteringen tussen Deventer en Sallandse Heuvelrug zich in Zwolle. Ook ligt Zwolle in de nabijheid van de IJssel. De lage ligging van Zwolle tussen al dit water heeft in het verleden al vaak tot problemen en rampen geleid. Joop Steinvoorte van Groen Holtenbroek denkt dat het niet verstandig is om daar in de uitwaarden te gaan bouwen. ”Een projectontwikkelaar heeft het snode plan om hier woningen te gaan bouwen. We hebben de ervaringen uit Limburg. Het is een voorbeeld hoe slecht het kan gaan wanneer we niet voorzichtig omgaan met buitendijkse bebouwing. Het water moet wegkunnen. Als je buitendijks gaat bouwen, zorgt dat voor belemmeringen. Dat moet je niet hebben.”, aldus Steinvoorte.
Klimaatadaptatie
Buurtbewoner Emile Hoogterp is het daar mee eens: ”Bouwen in riviergebied is niet zo handig. Ik hoop dat er geluisterd word naar deze bezwaren en dat ze daar iets mee gaan doen.” Stedenbouwkundige Herman Reezigt denkt dat bouwen in de Zwarte Water Zone wel kan, omdat de situatie volgens hem heel anders is dan in bijvoorbeeld Limburg. Reezigt is al drie jaar betrokken bij dit project. ”Het vlakke polderlandschap van Zwolle is een heel andere situatie. Deze ontwikkeling gaat juist helemaal mee met het gegeven van klimaatadaptatie. Wat er is gebeurd in Limburg kan ook hier gebeuren, dit plan houdt daar rekening mee. De woningen kunnen niet overstromen. De woonlaag, zit hoger dan de straks versterkte dijk. We richten het openbare gebied ook zodanig in dat je bij wijze van spreken iedere tien of vijftien centimeter waterverschil merkt in de openbare ruimte. Een wandelpad wat we in dit gebied gaan maken zou op een gegeven moment niet meer beloopbaar zijn omdat het dan onder water staat.”, aldus de stedenbouwkundige. De rivier is volgens Reezigt de baas in het gebied: ”We geven ruimte aan de rivier, we bouwen nieuwe havens en we zorgen dat er een een soort spons onder de parkeervoorziening komt, dit zorgt ervoor dat we 15.000 kuub water in het gebied brengen.Ā
Dit artikel gaat verder onder deze sfeerimpressies
Teveel verkeer in de wijk
Niet alleen zijn er zorgen van buurtbewoners over het bouwen in het water, maar ook over de gevolgen van meer mensen in de wijk. Buurbewoner Simone Muurling maakt zich grote zorgen: ”Ik heb gehoord dat er 300 woningen komen. Het is een wat duurder segment. Er komen heel veel auto’s bij. Ik maak me zorgen over de veiligheid van onze kinderen.” Muurling doelt hier met name op de Bachlaan, waar veel scholen zijn. ”Mensen die in zulke huizen wonen, werken niet in onze wijk zij pakken de auto.”
Ontwikkelplan
Het stedenbouwkundig ontwikkelplan is voor de zomervakantie aangeboden aan de Gemeente Zwolle. Het college van burgemeester en wethouders in Zwolle behandelt het plan na de zomer. Als het college instemt met het stedenbouwkundig ontwikkelplan, legt ze het ter besluitvorming voor aan de gemeenteraad. De gemeenteraad bepaalt wanneer het bespreken van het stedenbouwkundig ontwikkelplan op de agenda komt. De verwachting is dat dit in het najaar gaat gebeuren. Er is dan ook een online informatiemoment voor geĆÆnteresseerden. Enige tijd later zal de gemeenteraad dan een besluit nemen over het plan.