Nieuws uit ZwolleOpenbaar vervoerVoorpagina

Compleet nieuw glaswerk voor spoorkap Zwolle: ‘miljoenenklus’

Zwolle – Station Zwolle gaat wederom op de schop. ProRail vervangt de verweerde kunststofplaten boven de hoofdperrons door glas om het station lichter, duurzamer en moderner te maken. Het prijskaartje? Naar verwachting 5 tot 10 miljoen euro.

De lichtstraten boven de perrons bestaan nu nog uit verweerd polycarbonaat, maar die zijn volgens de spoorbeheerder „aan het eind van hun levensduur”. Glas zorgt niet alleen voor een strakker en lichter station, maar is ook duurzamer.

Ns sprinter trein onder de perronkap van station Zwolle – Foto © RTV Focus Zwolle

Slimme planning moet reiziger ontzien

De klus wordt strak ingepland om reizigers zo min mogelijk te hinderen. De uitvoering begint eind 2025 en duurt naar verwachting tot in 2027.

Zonnepanelen op nieuwe kappen Kamperlijn en Emmerlijn

En daar blijft het niet bij. Terwijl de sporenkap boven het hoofdspoor wordt opgeknapt, komen er op termijn ook splinternieuwe perronkappen bij de sporen van de Kamperlijn (12/13) en Emmerlijn / Vechtdallijn (15/16) – die nu nog helemaal geen overkapping hebben.

Deze laatste kappen krijgen bovendien zonnepanelen. De plaatsing maakt deel uit van de bouw van een nieuwe stationsentree, waarmee het hele stationsgebied verder wordt verduurzaamd.

Gerdien Rots bij ontwerp van nieuwe stationsentree - Foto © RTV Focus Zwolle
Gerdien Rots bij ontwerp van nieuwe stationsentree – Foto © RTV Focus Zwolle

Vernieuwing in volle gang

Station Zwolle is de afgelopen jaren al flink vernieuwd. Zo werden eerder het nieuwe busstation, de reizigerstunnel en de busbrug opgeleverd. Na de zomer komt daar de nieuwe voetgangersbrug over het spoor – de Passerelle – nog bij.

Met de nieuwe glazen perronkap en straks de nieuwe entree en de overkappingen voor de Kamperlijn en Emmerlijn moet het station volgens ProRail „helemaal klaar zijn voor de toekomst”. Reizigers krijgen meer comfort, beschutting en een duurzamer station.

Station Zwolle met karakteristieke overkapping, vastgelegd in 1974. © J.P. de Koning / Historisch Centrum Overijssel, CC BY 4.0.
Station Zwolle met karakteristieke overkapping, vastgelegd in 1974. © J.P. de Koning / Historisch Centrum Overijssel, CC BY 4.0.

Het tegenwoordige station, gebouwd in neoclassicistische stijl, is in juni 1868 in gebruik genomen, 4 jaar nadat de eerste trein Zwolle binnenreed. Het nieuwe station was (en is) met zijn 60 meter lange gevel een gebouw om trots op te zijn. Met name de vormgeving van de perronkap was fameus. Door het gebruik van gietijzer (uit de Zwolse ijzergieterij van Wispelwey) ontstond een sierlijk geheel dat tot het najaar van 1991 het Zwolse station zijn unieke uiterlijk gaf. Bron: Canon van Nederland

Lees ook

Zo gaat de nieuwe stationsentree van Zwolle eruitzien: ‘Paris Proof’

 

 

FOCUS NIEUWSBRIEF

Van het belangrijkste nieuws uit Zwolle tot de leukste weekendtips: elke donderdag in je inbox.

Gerelateerde artikelen

Install PWA
Back to top button
Meldingen van deze website toestaan? Toestaan Weigeren