Compleet nieuw glaswerk voor spoorkap Zwolle: ‘miljoenenklus’

Zwolle – Station Zwolle gaat wederom op de schop. ProRail vervangt de verweerde kunststofplaten boven de hoofdperrons door glas om het station lichter, duurzamer en moderner te maken. Het prijskaartje? Naar verwachting 5 tot 10 miljoen euro.
De lichtstraten boven de perrons bestaan nu nog uit verweerd polycarbonaat, maar die zijn volgens de spoorbeheerder „aan het eind van hun levensduur”. Glas zorgt niet alleen voor een strakker en lichter station, maar is ook duurzamer.

Slimme planning moet reiziger ontzien
De klus wordt strak ingepland om reizigers zo min mogelijk te hinderen. De uitvoering begint eind 2025 en duurt naar verwachting tot in 2027.
Zonnepanelen op nieuwe kappen Kamperlijn en Emmerlijn
En daar blijft het niet bij. Terwijl de sporenkap boven het hoofdspoor wordt opgeknapt, komen er op termijn ook splinternieuwe perronkappen bij de sporen van de Kamperlijn (12/13) en Emmerlijn / Vechtdallijn (15/16) – die nu nog helemaal geen overkapping hebben.
Deze laatste kappen krijgen bovendien zonnepanelen. De plaatsing maakt deel uit van de bouw van een nieuwe stationsentree, waarmee het hele stationsgebied verder wordt verduurzaamd.

Vernieuwing in volle gang
Station Zwolle is de afgelopen jaren al flink vernieuwd. Zo werden eerder het nieuwe busstation, de reizigerstunnel en de busbrug opgeleverd. Na de zomer komt daar de nieuwe voetgangersbrug over het spoor – de Passerelle – nog bij.
Met de nieuwe glazen perronkap en straks de nieuwe entree en de overkappingen voor de Kamperlijn en Emmerlijn moet het station volgens ProRail „helemaal klaar zijn voor de toekomst”. Reizigers krijgen meer comfort, beschutting en een duurzamer station.

Lees ook
Zo gaat de nieuwe stationsentree van Zwolle eruitzien: ‘Paris Proof’