EconomieNieuws uit ZwolleVoorpagina
Het beste van Focus Nieuws

5 vragen aan Sjoerd Jan Feenstra over de nieuwe McDonald’s A28 Lichtmis

Zwolle / Lichtmis – Het was woensdag een gekkenhuis bij de gloednieuwe McDonald’s langs de A28. Tijdens een speciale ‘Test Drive’ kregen bezoekers tussen 12.00 en 13.00 uur een gratis hamburgermenu als ze maar op vier wielen door de McDrive reden. En dat liet Nederland zich geen twee keer zeggen: 657 voertuigen doken in één uur tijd op de drive-thru af. Auto’s, limo’s, een trekker, een speelgoedtrekker en zelfs een skelter – alles rolde voorbij.

Maar achter die ludieke actie schuilt een veel groter verhaal: hoe kreeg McDonald’s precies een plek op deze bekende horecalocatie De Lichtmis? En wat betekent dit voor het iconische wegrestaurant dat daar al decennialang zit?

Wij spraken met franchisenemer Sjoerd Jan Feenstra, die uitlegt hoe het plan is ontstaan en waarom beide restaurants elkaar volgens hem totaal niet in de weg zitten.

Sjoerd Jan Feenstra glimlachend in het interieur van McDonald’s De Lichtmis.
Franchisenemer Sjoerd Jan Feenstra in het nieuwe McDonald’s-restaurant, ingericht volgens het duurzame Sunny Side Up-concept.
© RTV Focus Zwolle

Q: Hoe is deze nieuwe locatie bij De Lichtmis tot stand gekomen?

A (Sjoerd Jan Feenstra):

„De belangstelling voor deze locatie is eigenlijk al van vóór corona. Vanuit McDonald’s Nederland wordt voortdurend gekeken naar zogeheten witte vlekken: plekken waar nog geen restaurant zit, maar waar wel veel potentie ligt. De Lichtmis was zo’n kansrijke locatie. We hebben destijds al eens contact gehad, maar toen kwam corona en veranderde alles.

In diezelfde periode brandde het wegrestaurant van Peter Huisman af. Hij had al een ontwerp laten maken voor nieuwbouw, maar na corona stegen de bouwkosten zó hard dat dat plan niet meer haalbaar was. Toen zijn we opnieuw met elkaar in gesprek gegaan en is het idee ontstaan om samen te kijken naar een nieuw pand waarin beide restaurants ruimte zouden krijgen.

Dat ontwerp is er uiteindelijk gekomen: het gebouw is van Peter, en wij huren de ruimte voor de McDonald’s. Het pand is casco opgeleverd, waarna wij zelf het volledige interieur hebben gebouwd en gefinancierd. Zo is deze unieke samenwerking ontstaan.

Groot reclamebord met McDonald’s-logo en Wegrestaurant De Lichtmis bij de A28.
Het nieuwe gecombineerde bord van McDonald’s en Wegrestaurant De Lichtmis langs de A28 markeert de entree van de vernieuwde horecalocatie.
© RTV Focus Zwolle

Q: Bijten de twee concepten elkaar niet? Het wegrestaurant De Lichtmis en de nieuwe McDonald’s A28 Lichtmis?

A (Sjoerd Jan Feenstra):

„Nee, helemaal niet. We beconcurreren elkaar juist níet. Beide bedrijven hebben een eigen identiteit en trekken daardoor een ander soort bezoeker.

Bij De Lichtmis kun je uitgebreid eten, met een complete menukaart en tafelservice. Bij ons draait het om snel en makkelijk: even snel de snelweg af, een maaltijd meenemen of kort binnen eten.

Zelfs dingen zoals de koffieprijs hebben we op elkaar afgestemd — die is bij beide zaken hetzelfde.

Kortom: wie de tijd heeft gaat naar het wegrestaurant, wie snel verder wil kiest McDonald’s. We vullen elkaar aan in plaats van dat we elkaar in de weg zitten.”

Q: Je hebt al een McDonald’s bij Zwolle-Noord, ook langs de A28. Ben je niet bang dat deze nieuwe locatie je daar klanten kost?

A (Sjoerd Jan Feenstra):

„Nee, dat verwacht ik niet. De twee locaties bijten elkaar niet, omdat ze allebei een heel andere functie hebben.

Dit is echt een nieuwe A28-locatie, bedoeld voor het snelwegverkeer: caravans, aanhangers, snelwegverkeer – die kunnen hier allemaal veel makkelijker parkeren dan in Zwolle-Noord. Hier is simpelweg meer ruimte, en de op- en afrit ligt praktisch naast de deur, waardoor mensen heel snel de snelweg op en af kunnen.

Bij Zwolle-Noord zitten we altijd vol; de parkeerplaats daar staat standaard erg vol en het is er continu druk. Door de komst van De Lichtmis kunnen we de drukte beter spreiden en kunnen we ons in Zwolle-Noord juist meer gaan richten op service.

Roze limousine rijdt door de McDrive bij McDonald’s De Lichtmis.
Alles kwam voorbij tijdens de Test Drive, waaronder een felroze limousine van Partypigs.
© RTV Focus Zwolle

Q: Zijn er genoeg parkeerplaatsen voor beide restaurants samen?

A (Sjoerd Jan Feenstra):

„Ja, absoluut. Tijdens onze testdrive stonden er op één moment zo’n 400 mensen tegelijkertijd op de parkeerplaats. Dat is natuurlijk een uitzonderlijke situatie — zo druk krijg je het normaal nooit. En zelfs toen liep alles goed door.

In de dagelijkse praktijk is er dus meer dan genoeg parkeerruimte voor zowel het wegrestaurant als de McDonald’s. Bovendien zijn er aan de zijkanten speciale parkeerplaatsen voor vrachtwagens, zodat ook het vrachtverkeer goed en veilig terechtkan. Kortom: de capaciteit is ruim voldoende voor beide zaken.”

Q: De Lichtmis is vooral met de auto goed bereikbaar. Was het daardoor moeilijk om jonge medewerkers te vinden, zeker uit Zwolle?

A (Sjoerd Jan Feenstra):

„Dat viel eigenlijk enorm mee. We starten hier met een team van zestig medewerkers, en die komen uit een brede regio: Zwolle, Staphorst, Punthorst, IJhorst en omliggende dorpen. Veel jonge medewerkers zijn gewend om te fietsen en vinden die afstand helemaal niet zo’n probleem.

Er zijn ook vier ervaren medewerkers van onze vestiging in Zwolle-Noord  overgestapt naar De Lichtmis. Dat zijn mensen die het werk al goed kennen en meteen een stevige basis vormen voor het nieuwe team.”

 

Lees ook

Rij compleet vast bij nieuwe McDonald’s A28 Lichtmis

Verkeersopstopping met auto’s bij de toegangsweg van McDonald’s De Lichtmis.
Lange rijen auto’s op de parkeerplaats bij De Lichtmis door de grote toestroom van bezoekers.
© RTV Focus Zwolle
Groene trekker tussen wachtende auto’s bij McDrive McDonald’s De Lichtmis.
Zelfs landbouwverkeer deed mee: een trekker sloot aan in de rij voor de gratis hamburgers.
© RTV Focus Zwolle
Monteerders van Haco plaatsen gele McDonald’s-onderdelen bij De Lichtmis.
Medewerkers van Haco Lichtreclame plaatsen de gele McDonald’s-bogen bij de nieuwe vestiging aan de A28. © RTV Focus Zwolle

 

 

 

 

 

 

 

FOCUS NIEUWSBRIEF

Van het belangrijkste nieuws uit Zwolle tot de leukste weekendtips: elke donderdag in je inbox.

Gerelateerde artikelen

Install PWA
Back to top button
Meldingen van deze website toestaan? Toestaan Weigeren