Verslag: Themadebat Economie, Werk en Inkomen in Zwolse gemeenteraad
Zwolle – Maandagavond 18 november was er in de gemeenteraad van Zwolle een themadebat over economie, werk en inkomen. Onderwerpen die aan de orde waren zijn Voorst en Voorsterpoort, de Ruimtelijke Economische Bouwsteen 2040 (REB), reclamemast Kleefstraat, mogelijkheden eiwittransitie, uitbreiding Hessenpoort, havenupdate Port of Zwolle en de dubbele uitkering bij minima.
De VVD begon de bijdrages met een doorwrocht verhaal. Ze vroeg onder andere aandacht voor de Makersfabriek, een waterrijk bedrijf. Zonder dergelijke bedrijven kan Zwolle niet, is de mening. Regionale bouwstenen zijn belangrijk. Ook moet er voldoende schuifruimte zijn voor bedrijven. Daarmee bedoelt de VVD verhuizingen, uitbreidingen etc. De politiek moet voldoende investeren in bedrijven. Op dit moment is er 3,5 miljard euro beschikbaar, dat zou moeten worden besteedt aan verdere professionalisering. Schaarse ruimte moet beschermd door minder regels, de stad moet vooruit en vooral snel.
Toekomst
Swollwacht wil dat er meer rekening wordt gehouden met de toekomst. De gemeente moet haar verantwoordelijkheid richting ondernemers niet vergeten. De partij overweegt daar een motie over in te dienen.
Het CDA heeft vertrouwen in de ambities rond de bedrijventerreinen. Ze vraagt aandacht voor de lokale/regionale binding. Werkgelegenheid moet boven duurzaamheid staan. Bedrijven ‘vreten’ ruimte en moeten echt een bijdrage gaan leveren aan de economie. Men verwacht een nieuw soort bedrijvigheid. Er is geld beschikbaar voor verduurzaming. De partij wil het Feniks-beeld bij Hessenpoort ’s nachts aanlichten.
Bestaande bedrijven
GroenLinks citeert David Attenborough over het milieu. Alles begint met inventariseren. De partij wil graag dat er verduurzaming komt bij bestaande bedrijven in plaats van allerlei nieuwe bedrijven aan te trekken. Investeren en leren is daarbij nodig. Daarna kan men misschien nieuwe bedrijven toevoegen.
D66 zegt dat een fout zo is gemaakt, wanneer zij het heeft over de dubbele uitbetaling aan minima. Ze denkt dat de situatie goed is afgehandeld. Zij vinden dat de maatregelen rond de bedrijventerreinen sneller, beter en eerder kunnen. De bedrijven die er al zijn, moeten gekoesterd. De REB 2040 is een goed vertrekpunt voor de toekomst.
De ChristenUnie wil dat in scenario’s goed wordt meegenomen wat een bepaalde actie, zoals bijvoorbeeld de railterminal, doet met de stad. En wat circulariteit doet.
Schaarse ruimte
De PvdA sluit aan bij de woorden van de andere partijen, evenals de SP. Wat weegt het zwaarst in de beslissingen, welke criteria, vragen zij.
De PvdD zet zwaar in op het voorkomen van economische groei. Dit omdat de aarde ons huidige consumptieniveau niet meer aan kan. De moeite daarvoor moet niet alleen bij bedrijven liggen. Bedrijvigheid moet groen zijn, bijvoorbeeld voor plantaardig eten. De partij is blij met de stappen tot nu toe, maar het is niet genoeg, zegt zij. Men moet slim omgaan met schaarse ruimte.
Reactie wethouder Paul Guldemond
De gemeente is al een tijdje aan het werk met de bedrijventerreinen, zegt de wethouder. Transities en crises hebben zo hun invloed. Men moet kijken hoe rond te komen met een kleiner potentieel aan arbeidskrachten, en hoe dat zit met arbeidsmigranten. De inzet in Zwolle is vooral een economie voor de regio.
Laadinfrastructuur wordt voor gezorgd, dat valt onder wethouder Arjan Spaans. Over de bouwstenen 2040 zijn gesprekken bezig. De gemeente Zwolle gaat over haar eigen bedrijventerreinenbeleid. Ze wil kijken waar in de regio de beste plek is voor een bedrijf. Ook wil zij onderling afspraken maken.
Hessenpoort IV wordt op de langere termijn een terrein voor grootschalige bedrijvigheid. Deze plek is daarvoor al lange tijd aangewezen, en de planning moet nu verder worden uitgewerkt. Er zijn ook stevige duurzaamheidseisen, strenger dan ooit. De railterminal kan zorgen voor schoner vervoer rond de haven. Schepen kunnen meer vervoeren per schip dan een vrachtwagen kan en zijn daarmee schoner.