Schellerpark niet heilig: zes locaties in beeld voor pumptrack Zwolle
Zwolle – De allereerste pumptrackbaan van Zwolle komt steeds dichterbij. Waar eerst het Schellerpark als dé voorkeurslocatie werd gezien, gooit de bewonersgroep samen met de gemeente Zwolle nu het roer om: samen met een nog te selecteren bouwer wordt opnieuw gekeken naar zes mogelijke plekken in Zwolle-Zuid. Pas als die zoektocht is afgerond én buurtbewoners hun zegje hebben kunnen doen, gaat de schop de grond in.
Niet zomaar een baan, maar dé baan
Het idee voor een pumptrack in Zwolle-Zuid kwam van vier betrokken bewoners. In no-time groeide hun initiatief uit tot Stichting Pumptrack Zwolle-Zuid, gesteund door honderden handtekeningen, scholen en sportclubs. Het doel: een uitdagende, inclusieve én groene pumptrack voor iedereen – van loopfietsers tot BMX’ers, van steppers tot skaters.
Schellerpark niet langer automatisch eerste keus
In eerste instantie was het Schellerpark als meest kansrijke locatie bestempeld. Maar inmiddels is duidelijk: de praktijk is weerbarstig. “Een bouwer kan beter dan wie dan ook beoordelen of een plek echt geschikt is voor een pumptrack,” aldus de bewonersgroep. Daarom worden zes locaties in Zuid alsnog onder de loep genomen, samen met de bouwer én de bewoners.
Eerst kijken, dan bouwen
Om die stap te zetten, is nu een Programma van Eisen opgesteld. Daarin staat exact wat de baan moet kunnen: een asfaltbaan van minstens 200 meter, met sprongen en afwisselende bochten. Het ontwerp krijgt een groene uitstraling, met zitplekken in het graslandschap en een ruim, rolstoelvriendelijk entreegebied. De aanbesteding wordt opgestart nadat de gemeente akkoord heeft gegeven op het programma. Drie gespecialiseerde pumptrackbouwers worden uitgenodigd om een offerte in te dienen. De partij met het beste plan – beoordeeld op visie, duurzaamheid, prijs en participatie – mag de klus uiteindelijk uitvoeren.
Maar let op: het is géén automatische deal. Eerst wordt met de gekozen bouwer een uitgebreide analyse van de zes locaties uitgevoerd, inclusief inspraakmomenten met de buurt. Alleen als daaruit een breed gedragen keuze komt, wordt de bouwopdracht ook echt gegund.
Wat kost dat nou?
De gemeenteraad heeft al € 50.000 euro structureel beschikbaar gesteld voor de realisatie en het beheer van de pumptrack. Dat is een stevige basis, maar nog niet genoeg. De rest van het benodigde bedrag moet komen uit subsidies en fondsenwerving – een taak waar de stichting hun schouders onder gaat zetten.
Toekomst in zicht
Als alles volgens planning verloopt, wordt dit najaar de definitieve locatie gekozen. Daarna kan het ontwerp worden uitgewerkt – mét de buurt. En dan, als laatste stap: het bouwen van de baan.
