Nieuws uit ZwolleVervoerVoorpagina

Provincie grijpt in: miljoenenboetes dreigen voor EBS, Arriva en Keolis na falend OV

Zwolle – De maat is vol. Na maanden van uitgevallen ritten, te late bussen en onbetrouwbare treindiensten heeft de provincie Overijssel besloten om boetes op te leggen aan openbaarvervoerbedrijven EBS, Keolis en Arriva. Reizigers waren in 2024 structureel de dupe van slecht functionerend openbaar vervoer en dat blijft niet zonder gevolgen.

Uit de nieuwste voortgangsrapportage van Gedeputeerde Staten blijkt dat vooral rituitval en slechte punctualiteit reden zijn voor sancties. „Rituitval is hinderlijk voor onze reizigers en niet acceptabel,” stelt de provincie onomwonden.

EBS en Arriva op de vingers getikt

Vervoerder EBS krijgt een boete voor de concessie IJssel-Vecht, waar bussen veel vaker uitvielen dan toegestaan. De norm ligt op 0,2 procent rituitval, maar in sommige kwartalen liep dat op tot ruim vijf procent. Ook de aankomstpunctualiteit bleef structureel onder de maat en de reisinformatie liet te wensen over. Vorig jaar legden de provincies Overijssel, Gelderland en Flevoland de busvervoerder  EBS al een boete op van 3,5 miljoen euro over 2023.

RRReis bus van de concessiehouder EBS - Foto © RTV Focus Zwolle
RRReis bus van de concessiehouder EBS – Foto © RTV Focus Zwolle

Arriva wordt aangepakt voor de concessie Twente-ZHO. Daar ging het mis bij zowel bussen als treinen. Met name de treindienst tussen Zutphen, Hengelo en Oldenzaal kampte met forse uitval door materieelproblemen. In het derde kwartaal van 2025 viel zelfs 3,4 procent van de treinritten uit, ruim boven de norm van 1 procent.

Ook Keolis hangt boete boven het hoofd

Ook Keolis, verantwoordelijk voor de treinlijnen Zwolle–Enschede en Zwolle–Kampen, is nog niet uit de gevarenzone. De vervoerder moest eerder al 1,6 miljoen euro aftikken aan de provincie Overijssel, omdat de treinen in 2022 structureel te laat reden.

Keolis ging tegen die boete in beroep – en dat juridische gevecht loopt nog altijd. Pas zodra de rechter uitspraak heeft gedaan, hakt de provincie de knoop door over nieuwe financiële sancties voor de treinuitval en vertragingen in 2023 en 2024. Daarmee hangt de vervoerder mogelijk opnieuw een forse rekening boven het hoofd.

Arriva trein Foto: © RTV Focus
Blauwnet trein Foto: © RTV Focus

 

Bedrag nog geheim

Hoe hoog de boetes precies zijn, wil de provincie nog niet zeggen. De sancties zijn namelijk nog niet onherroepelijk. Eerst krijgen de vervoerders de kans om bezwaar te maken. Pas daarna worden de bedragen openbaar gemaakt.

Wel is duidelijk dat Overijssel voortaan strenger optreedt. Uitgevallen ritten worden niet vergoed en prestaties boven de vastgestelde normen worden direct beboet.

Verbetering, maar reiziger blijft de klos

Hoewel de provincie spreekt van een „voorzichtige verbetering” in 2025, blijven de problemen hardnekkig. Personeelstekorten, ziekteverzuim en materieelstoringen zorgen er nog steeds voor dat reizigers niet kunnen vertrouwen op bus of trein.

De Provinciale Staten hadden daar eerder al genoeg van en namen in 2024 de motie ‘OV dat weer loopt als een trein’ aan. Sindsdien wordt elk kwartaal gerapporteerd – en nu dus ook beboet.

Signaal aan vervoerders

Met het opleggen van boetes wil de provincie een duidelijk signaal afgeven: slechte prestaties hebben consequenties. Of dat ook leidt tot een betrouwbaar OV voor de reiziger, moet de komende kwartalen blijken.

FOCUS NIEUWSBRIEF

Van het belangrijkste nieuws uit Zwolle tot de leukste weekendtips: elke donderdag in je inbox.

Gerelateerde artikelen

Install PWA
Back to top button
Meldingen van deze website toestaan? Toestaan Weigeren