Nieuws uit ZwolleVerkeerVoorpagina

Lime durft het aan: nieuwe deelfietsen in Zwolle, geen deelscooters meer

Zwolle -Zwolle krijgt vanaf 1 januari 2026 een nieuwe kleurrijke speler in het straatbeeld. De Amerikaanse aanbieder Lime heeft als enige een vergunning binnengesleept om 150 tot 350 elektrische deelfietsen neer te zetten in de Overijsselse hoofdstad. Dat maakt de gemeente bekend na een officiële beoordelingsprocedure.

Opvallend: geen enkele aanbieder had trek in een vergunning voor deelscooters. Daarmee verdwijnt die vorm van deelmobiliteit voorlopig volledig uit Zwolle.

Zwolle groeit uit z’n jasje

De stad kampt met toenemende drukte door meer inwoners, forensen en bezoekers. Volgens de gemeente moet deelmobiliteit helpen om de openbare ruimte leefbaar te houden. De elektrische deelfiets moet vooral een alternatief vormen voor korte ritjes met de auto.

Lime, al actief in meer dan 200 steden wereldwijd, mag in de zomer opschalen naar maximaal 350 fietsen. De gemeente belooft samen met de aanbieder overlast te voorkomen door meer digitale fiets-hubs in te richten, zodat de tweewielers niet overal worden achtergelaten.

Waarom Lime won

De aanvraag van Lime is door een gemeentelijke commissie beoordeeld op acht onderdelen. Het bedrijf scoorde op alle criteria voldoende of hoger en eindigde met een totaal van 6,2. Vooral het onderhoudsplan — met dagelijkse inspecties — en het beschikbaarheidsplan voor winterse omstandigheden vielen positief op.

Toch was er één factor die allesbepalend bleek: Lime was de enige aanbieder die überhaupt een vergunningaanvraag indiende. Daardoor kreeg de stad automatisch één serieuze kandidaat voor de nieuwe deelfietsconcessie.

Deelscooter flop: 95% gebruikt ze nooit

Dat er geen enkel bedrijf interesse had in een Zwolse deelscootervergunning, verbaast niet. Uit recent onderzoek blijkt dat maar liefst 95 procent van de inwoners nooit een deelscooter gebruikt. Het kost aanbieders simpelweg te veel geld om in Zwolle te opereren. Ook in andere middelgrote steden verdwijnen deelscooters in rap tempo.

Zwolle gaat nu onderzoeken óf en hoe deelscooters in de toekomst terug zouden kunnen keren, maar een financiële bijdrage vanuit de overheid lijkt onvermijdelijk als dat wenselijk blijkt.

Wat nu?

Vanaf 1 januari 2026 mogen de herkenbare Lime-fietsen worden geplaatst. De gemeente gaat periodiek evalueren of Lime zich aan alle voorwaarden houdt. Zwolle beschikt momenteel al over OV-fietsen van NS op station Zwolle en deelfietsen bij Deelfiets Nederland bij verschillende bedrijven en onderwijsinstellingen.

Groen bord van een mobiliteitshub aan de Westerlaan met pictogrammen voor deelscooters en deelfietsen. De hub staat leeg en er zijn geen deelvoertuigen aanwezig.
De microhub aan de Westerlaan staat er inmiddels verlaten bij. Sinds het vertrek van de laatste deelscooterleverancier worden de aangewezen plekken nauwelijks meer gebruikt. – Fot0 © RTV Focus Zwolle
Een van de microhubs in Zwolle waar deelvervoer als deelfietsen en deelscooters konden worden gestald. Deze hubs zijn onderdeel van het gemeentelijke beleid om deelmobiliteit te stimuleren. - Foto © RTV Focus Zwolle
Een van de microhubs in Zwolle waar deelvervoer als deelfietsen en deelscooters konden worden gestald. Deze hubs zijn onderdeel van het gemeentelijke beleid om deelmobiliteit te stimuleren. – Foto © RTV Focus Zwolle

Meer over Lime 

FOCUS NIEUWSBRIEF

Van het belangrijkste nieuws uit Zwolle tot de leukste weekendtips: elke donderdag in je inbox.

Gerelateerde artikelen

Install PWA
Back to top button
Meldingen van deze website toestaan? Toestaan Weigeren