Foto: Holland Baroque

Datum

okt 05 2023
Expired!

Holland Baroque presenteert Bach Inspiriert

Holland Baroque presenteert Bach Inspiriert, met acht concerten tussen 30 september en 9 oktober. Een nieuw orkestprogramma geïnspireerd op de meesterlijke orgelwerken van Johann Sebastian Bach.

Creatieve ode aan het orgel

Klaveciniste Tineke en violiste Judith Steenbrink, kloppend hart van Holland Baroque, hebben deze orgelwerken herschreven voor orkest. Hierbij werkten ze niet naar de letter, wel naar de geest. Waar in een eerder programma, Bachs Königin, de orgelpartituur nauwgezet naar het orkest vertaald werd, hanteerden Judith en Tineke Steenbrink in Bach Inspiriert de vrije pen.

Judith Steenbrink: “De partituren van Bach, zijn die untouchable? Zelf hergebruikte hij vaak zijn eigen stukken en bovendien gebruikte hij ook composities van andere componisten. Hij paste dan zijn stukken aan de nieuwe omstandigheden aan, vaak veranderde er meer dan je misschien zou verwachten. In de geest van Bach zelf hebben ook wij met het materiaal gespeeld. Zo hebben we het thema van de Gigue-Fuge (BWV 577) omgedraaid (inversie) en voortgeborduurd op wat er dan ontstaat. Spelen met thematiek, compositievormen en de regels van het contrapunt, allemaal kolfjes naar Bachs hand. Als je dat spel een beetje leert kennen is het eindeloos leuk spelen! En ook behoorlijk barok trouwens. Bach kan een ongekende speeltuin zijn.”

Het spel samen spelen

Johann Sebastian Bach was de ongeëvenaarde meester van het orgel, ook wel ‘de Koningin der Instrumenten’ genoemd. Er wordt gezegd dat hij met zijn voeten net zo virtuoos speelde als met zijn handen. Bach schreef voor vele uren aan orgelwerken. Over het precieze aantal werken wordt tot op de dag van vandaag nog gediscussieerd. Maar hoe het ook zij, we praten over honderden orgelwerken: een onuitputtelijke schat aan repertoire en een zeer onderbelicht deel van Bachs oeuvre.

Tineke Steenbrink: “Door projecten als Polonoise en Brabant 1653 hebben we ook veel repertoire gereconstrueerd omdat partijen verloren waren gegaan. Als je de stijl van een componist grondig hebt bestudeerd en je kent de compositieregels, dan kun je met gerust hart de partituur openen. Je speelt het spel samen met de componist. Je gaat er niet tegenin. Je beweegt met hem of haar mee. Deze filosofie volgen we ook bij Bach Inspiriert. Wij laten horen hoe de stukken óók kunnen klinken en spelen met de wijze waarop deze elkaar versterken. Dit programma is niet alleen een ode aan Bachs orgelwerken. Het is een uitnodiging het spel aan te gaan.”

De stijl van Holland Baroque

Judith Steenbrink: “Door samenwerkingen met solisten buiten de barokwereld, zoals Eric Vloeimans, Daniël Lohues en het London Community Gospel Choir, hebben Tineke en ik de afgelopen jaren ongelooflijk veel repertoire noot voor noot herschreven voor het orkest. Enerzijds maakten we 18e-eeuwse stukken passend voor een ontmoeting met bijvoorbeeld een solist uit de jazzwereld, anderzijds componeerden we orkestpartijen voor gospelsongs en popnummers voor punkdiva Sven Ratzke. Een symfonieorkest uit Shanghai benaderde ons laatst met de vraag of ze onze bewerking van een Chinese traditional, die Tineke en ik maakten voor Holland Baroque en Wu Wei (Sheng), in China mochten uitvoeren.”

In Bach Inspiriert hoor je orgelwerken van Bach. Dit programma laat zien waar ze al jaren mee bezig zijn. Barok van toen, hand in hand met de creativiteit van nu. Of ze nu dicht bij het origineel blijven, of hun eigen weg volgen. Holland Baroque geeft haar persoonlijke interpretaties aan wederom prachtige Bach stukken. Een originele en fantasievolle ode aan Bach. En een uitnodiging aan de luisteraar, zich te laten inspireren.

Ontdek ook de Bach Inspiriert playlist, samengesteld door Tineke Steenbrink en leden van het orkest. Een muzikale reis langs inspiraties en associaties die hebben geleid tot dit nieuwe programma.

De pers over eerder project Bachs Königin

‘De musici van Holland Baroque brengen met hun zwierige en soepele voordracht Bachs orgelpijpen aan het dansen.’ (Volkskrant)

**** ‘Holland Baroque maakt Bachs Königin tot mens.’ (NRC)

Programma

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Herschrijvingen door Judith & Tineke Steenbrink

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Erbarm’ dich mein, o Herre Gott BWV 721

Ach bleib bei uns BWV 649

Fuga g-moll BWV 542

Gigue (Fuga) BWV 577

Jesus Christus unser Heiland BWV 688 für Inka

Pastorale BWV 590

Preludium BWV 547 in D

Sonata BWV 527

Toccata d-moll BWV 565

Judith Steenbrink (1977)

Ik ben gegroet van, naar een thema uit: Oude en Nieuwe Hollantse Boeren Lieties

Concertdata

Za 30 Sept Leeuwarden, Grote of Jacobijnerkerk

Zo 01 Okt Helmond, Theater Speelhuis

Di 03 Okt Gouda, De Goudse Schouwburg

Do 05 Okt Zwolle, Academiehuis Grote Kerk

Vrij 06 Okt Cuijk, Sint-Martinuskerk

Za 07 Okt Utrecht, Pieterskerk

Zon 08 Okt Den Haag, Nieuwe kerk

Ma 09 Okt Wageningen, Theater Junushoff

Over Holland Baroque

Met onvermoeibare belangstelling verrijkt Holland Baroque de muzikale canon. Het orkest benadert de partituur als een onvoltooid kunstwerk: met kennis, kunde, fantasie én speelsheid wordt barok een nieuwe belevenis. Hiermee heeft Holland Baroque haar eigen herkenbare klank gevonden.

Judith en Tineke Steenbrink, als artistiek leiders het kloppend hart van het ensemble, schrijven en arrangeren voor het orkest en hun muzikale gasten. Zo ontstonden unieke projecten zoals Gospel Baroque met London Community Gospel Choir, Love is Crazy met punk diva Sven Ratzke en Silk Baroque met shengspeler Wu Wei. Een omvangrijk onderzoek leidde, naast de ontdekking van een schat aan repertoire, tot erkenning van vergeten 17e-eeuwse componisten zoals Benedictus a Sancto Josepho. Bekendheid bij een breed publiek vergaarde het orkest met de projecten met trompetfluisteraar Eric Vloeimans en singer-songwriter Daniël Lohues. De samenwerking met Reinbert de Leeuw maakte diepe indruk.

Het orkest zet zich ook in voor jong talent en de toekomst van muziek: met haar concerten voor kinderen in scholen stimuleert het de creativiteit bij kinderen. Via het eigen Samama Fellowship doen young professionals een seizoen lang ervaring op. Prijzen zoals de Edison, de VSCD-prijs en REMA Educatie award gaven het orkest erkenning voor haar kwaliteit, inzet en werkwijze.

 

 

The event is finished.

Back to top button