De laatste loodjes; wandkleed slavernijverleden bijna klaar
Zwolle – In Academiehuis de Grote Kerk in Zwolle werken vrijwilligers met volle overgave aan de laatste steken van een bijzonder kunstproject: het wandkleed ‘Draden van het Overijsselse slavernijverleden’. Het kunstwerk, ontworpen door kunstenaar Amber Hyacinth, vertelt de verhalen van een geschiedenis die lange tijd onderbelicht bleef.
Het project, dat in september 2024 van start ging, heeft zowel ervaren handwerkers als beginners samengebracht. Dinsdagmiddag is het een drukte van jewelste, overal staan mannen en vrouwen te werken aan het wandkleed. Edwin Koster laat zien hoe er gepuncht wordt aan de achterkant van het kleed. ‘Het is helemaal niet zo’n fijn borduurwerk als je misschien zou denken,’ lacht Koster, die bijna dagelijks bij het project te vinden is. ‘Je prikt de naald erdoorheen, trekt de draad aan en dan zit het vast. Je krijgt daardoor een ruime lus aan de voorkant van het kleed.’

Plaksel
Koster helpt vervolgens om een steiger op wielen te verschuiven zodat een vrijwilligster verder kan met haar klus. Om alle losse draden van het borduurwerk te conserveren gaat er een grote lading plaksel op de achterkant van het wandkleed. ‘In het begin was ik daar heel voorzichtig mee,’, vertelt de handwerkster, ‘maar al snel had ik door dat het eigenlijk gewoon een kwestie van smeren is. Je moet het goed verdelen, zodat het borduurwerk mooi blijft zitten. Het is een klusje op zich, maar het hoort erbij!’

Foutjes uithalen en opnieuw beginnen
Niet alles was in één keer naar tevredenheid. Edwin Koster wijst op het wandkleed terwijl hij vertelt: ‘Sommige delen moesten we opnieuw doen, bijvoorbeeld de scheve toren uit Kampen. De verhoudingen klopten niet helemaal, dus dat stuk moest er weer uit en opnieuw gedaan worden. Maar dat ging wel heel gemakkelijk. Gewoon aan de draden trekken en het is er zo weer uit’
Nieuwe vriendschappen en gezellige theekransjes
Het mooie aan het project is dat het ook nieuwe vriendschappen oplevert. Drie handwerksters, die elkaar voorafgaand aan het project nog niet kenden, zijn de afgelopen maanden echte vriendinnen geworden. ‘Bijna elke week hebben we nu een gezellig theekransje, na het handwerken,’ zegt één van de vrouwen lachend. Ze zijn dan ook een paar dagen per week in de Grote Kerk te vinden, soms wel vijf uur op een dag.
Vanaf eind april is het wandkleed te bewonderen in het Academiehuis in Zwolle en later in De Museumfabriek in Enschede. De officiële onthulling vindt plaats rond Keti Koti, waarmee het project een symbolisch slot krijgt. Maar voor de vrijwilligers is er eerst nog werk aan de winkel. ‘Nog een paar dagen en dan moet het af zijn’ besluit Koster.





