Bocht Kop van Assendorp opnieuw geasfalteerd: “Stenen weg, bussen ruimer”

Zwolle – De opvallend dikke stenen die automobilisten langs de bocht bij het Groot Wezenland (Kop van Assendorp) tot voorzichtigheid moesten manen, zijn weer verdwenen. Begin van de week zijn ze verwijderd en vervangen door een vlakke laag asfalt. Reden? De bussen hadden simpelweg te weinig ruimte.
Klachten van buschauffeurs
De extra dikke stenen die in de bocht lagen, moesten het autoverkeer afremmen en veiliger maken. Maar volgens buschauffeurs van vervoerder EBS leverden ze vooral frustratie op. De krappe bocht, in combinatie met paaltjes, lichtmasten en andere obstakels zoals de fietsnietjes, maakte het voor de grote voertuigen lastig manoeuvreren. Vooral de bochten bij de Sassenpoorterbrug en Luttenbergstraat zorgden voor hoofdbrekens. Het rijden over de ribbelstroken was geen pretje, voor chauffeur én passagiers!
De gemeente Zwolle heeft daarom ingegrepen. De dikke stenen bij de Luttenbergstraat zijn weer verwijderd en er is nieuw asfalt gelegd. Het resultaat: een iets ruimere bocht waar bussen soepeler doorheen kunnen rijden, zonder oncomfortabele schokken of gevaarlijke uitwijkmanoeuvres.

Evaluatie Kop van Assendorp
De aanpassing is onderdeel van de bredere herinrichting van de Kop van Assendorp, die vorig jaar werd afgerond. Het doel was om van deze drukke verkeersroute een groen en vriendelijk verblijfsgebied te maken. Uit een uitgebreide evaluatie blijkt dat deze opzet deels geslaagd is, al zijn er ook aandachtspunten.
Zo is de verkeersintensiteit op de Assendorperstraat met zo’n tien procent afgenomen, en op omliggende wegen zoals de Emmawijk en de Wethouder Alferinkweg (naast Park de Wezenlanden) zelfs met twintig procent. Ook de gemiddelde snelheid daalde met twintig procent, wat positief is voor de verkeersveiligheid. Daarnaast blijkt het openbaar vervoer betrouwbaarder geworden. Waar voorheen slechts binnen een bandbreedte van dertig tot zeventig procent van de bussen hun traject binnen vier minuten aflegden, ligt dat percentage nu tussen de 85 en 95 procent.
Toch zijn er ook zorgen. Fietsers blijken zich regelmatig niet aan de voorrangsregels te houden, wat tot verwarring en frustratie leidt. Vooral kwetsbare weggebruikers zoals mindervaliden en slechtzienden ervaren dat het oversteken niet altijd veilig voelt. En hoewel het verkeer overdag redelijk doorstroomt, is het tijdens de spits nog steeds te druk, wat leidt tot ongewenst gedrag zoals fietsen over de stoep.
‘Voelt onveilig, maar ís het niet’
Een opvallende conclusie uit de evaluatie is dat veel mensen zich onveilig voelen in het vernieuwde gebied, terwijl de objectieve data juist een veiliger verkeersbeeld laten zien. Het aantal bijna-conflicten is laag, en waar ze wel voorkomen, gaat het vaak om bewust gekozen gedrag, zoals het op korte afstand passeren. Volgens verkeerskundigen wijst dit eerder op oplettende verkeersdeelnemers dan op onveilige situaties. Toch wil de gemeente het gevoel van veiligheid serieus nemen. “Het neemt natuurlijk niet weg dat we willen voorkomen dat weggebruikers zich onveilig voelen in de openbare ruimte of dat men zelfs de Kop van Assendorp gaat mijden omdat ze zich niet veilig voelen.”, aldus de gemeente.
Wat gebeurt er nog?
Om de situatie verder te verbeteren, neemt de gemeente extra maatregelen. Zo komt er betere verlichting bij het zebrapad bij de Sassenpoorterbrug, waar voetgangers nu te laat worden opgemerkt. Ook wordt strenger gehandhaafd op foutparkeerders tussen de Luttenbergstraat en het Groot Weezenland, die met name in de avonden voor gevaarlijke situaties zorgen. Door de fout geparkeerde auto’s wordt de doorgang
vaak belemmerd, wat leidt tot uitwijkbewegingen van verkeer.
De gemeente verwacht bovendien dat de verkeersdruk verder zal afnemen wanneer fase 2 van de herinrichting van de Singel wordt uitgevoerd. Daarmee moet het gebied nog veiliger, maar ook prettiger en overzichtelijker worden voor alle weggebruikers.
Lees ook
Basaltkeien voorkomen afgesneden bocht bij Sassenpoortenbrug