Nieuws uit ZwolleVoorpagina

Zwolle trekt portemonnee: 11,3 miljoen voor nieuwe ‘Stadslantaarn’ bij station

Zwolle – De gemeente Zwolle zet een grote stap in de vernieuwing van het station. Het stadsbestuur vraagt de gemeenteraad om 9,3 miljoen euro beschikbaar te stellen voor de bouw van de nieuwe noordelijke entree van station Zwolle: de zogeheten Stadlantaarn. Daarnaast wordt 2 miljoen apart gezet als onzekerheidsreserve voor onvoorziene kosten

De Stadslantaarn – een modern, licht gebouw van hout, glas en hergebruikte materialen – moet de verouderde noordentree vervangen. Het station krijgt tegelijk nieuwe perronkappen voor de treinen richting Emmen en Kampen. De bouw start volgens planning in 2028, de opening staat gepland voor 2030, precies op tijd voor de internationale Hanzedagen, waarbij Zwolle gaststad is.

 

‘Groenste station van Nederland’

Het ontwerp van architectenbureau Studio Nauta moet hét duurzame visitekaartje worden van de Spoorzone. Zo worden oude glas- en aluminiumdelen uit de huidige stationsoverkapping hergebruikt, worden biobased materialen toegepast en komen er zonnepanelen op het dak. Ook de tijdelijke commerciële units en de luifel verdwijnen, waardoor een veel ruimere, logische looproute ontstaat tussen Stationsplein, Oosterlaan en de nieuwe entree

‘Eindelijk aansluiting op de omgeving’

Volgens het voorstel is de huidige noordzijde een rommelige verzameling van tijdelijke bouwsels die niet meer past bij de rest van het vernieuwde stationsgebied. De Stadslantaarn moet dat oplossen en een herkenbaar, open en groen toegangspunt vormen. Tijdens eerdere participatiebijeenkomsten, zoals het Spoorcafé van februari dit jaar, bleek er flinke steun onder omwonenden voor het ontwerp.

Grote rekening, gedeelde kosten

De totale kosten van het project worden geraamd op 22,5 miljoen euro, waarvan Zwolle verantwoordelijk is voor 10,1 miljoen. ProRail en NS leggen gezamenlijk ruim 12 miljoen bij. De Zwolse bijdrage van 9,3 miljoen wordt gedekt uit onder meer de Strategische Investeringsagenda, de BO-MIRT-subsidie en de reserve Spoorzone. De extra onzekerheidsreserve van 2 miljoen is nodig vanwege de risicovolle P85-raming die ProRail hanteert: een methode waarbij 85% zekerheid bestaat dat het project binnen budget blijft

Opgeruimd stationsplein op komst

Als de raad akkoord gaat, wordt volgend jaar het ontwerp verder uitgewerkt. Een aannemer wordt eind 2026 gekozen. Reizigers moeten dus nog even geduld hebben, maar volgens de gemeente wordt het wachten beloond met een moderne, lichte en duurzame entree die het stationsgebied eindelijk compleet maakt.

FOCUS NIEUWSBRIEF

Van het belangrijkste nieuws uit Zwolle tot de leukste weekendtips: elke donderdag in je inbox.

Gerelateerde artikelen

Install PWA
Back to top button
Meldingen van deze website toestaan? Toestaan Weigeren