Kunst & CultuurNieuws uit ZwolleVoorpagina

Zwolse burgemeester en wethouders lezen voor bij kinderdagverblijven en scholen

Zwolle – Woensdagochtend werd door verschillende bekende Zwollenaren voorgelezen op kinderdagverblijven en scholen. Burgemeester Snijders, wethouders De Jong, Van Willigen, Anker, Dogger en De Heer en ook zangduo Mick en Henk waren vandaag van de partij om de jongste kinderen van Zwolle voor te lezen uit het boek ‘Vos gaat een stukje rijden’. De voorlezers maakten er samen met de kinderen weer een leuk voorleesmoment van. Vooraf werd aan de kinderen een gezond ontbijt geserveerd. Het voorlezen is onderdeel van de Nationale Voorleesdagen.

Burgemeester Peter Snijders las woensdagochtend voor op kinderdagverblijf Kindergarden in de wijk Stadshagen.

Voorlezen zeker in coronatijd extra belangrijk

In de afgelopen periode waren de scholen en kinderdagverblijven soms gesloten. Het is daarom extra belangrijk om ouders/verzorgers aan te sporen om vaker te lezen. Voorlezen versterkt de band tussen ouders en kinderen en bovendien: voorlezen maakt je leuker! Voorlezen is goed voor de taalontwikkeling van kinderen en helpt peuters en kleuters hun taalbegrip en woordenschat te vergroten. Uit onderzoek is gebleken dat De Nationale Voorleesdagen een groot effect hebben: driekwart van de ouders die de campagne in 2021 zag en een kinderboek in huis haalde, zegt dat de Voorleesdagen hierop van invloed waren.

 

Op de CBS De Morgenster is de Nationale Voorleesdagen 2022 begonnen met een heerlijk voorleesontbijt voor groep 1 t/m groep 4. Michiel van Willigen, wethouder van de Gemeente Zwolle kwam bij ons op school voorlezen. De leerlingen stelden veel vragen en zaten aandachtig te luisteren. Wat een leerzame feestelijke ochtend vandaag

 

Voorlezen geeft kinderen een voorsprong

Baby’s, peuters en kleuters die door hun ouders worden voorgelezen, ontwikkelen een voorsprong in hun taalontwikkeling. Van de kinderen die niet worden voorgelezen heeft 30% voldoende woordenschat voor een goede start op school. Van de peuters en kleuters die wel geregeld zijn voorgelezen heeft bijna 70% voldoende woordenschat. Via het voorlezen ontwikkelen kinderen naast een goede woordenschat ook hun mondelinge taalvaardigheid en maken zij kennis met ‘boekentaal’, taal die afwijkt van de dagelijkse omgangstaal. Het is belangrijk om kinderen van jongs af aan te laten ervaren hoe leuk voorlezen is. Een positieve houding tegenover het lezen is belangrijk voor het later zelf willen leren lezen. De Nationale Voorleesdagen stimuleren ouders, pedagogisch medewerkers en leerkrachten om dit te doen. Meer informatie en inspiratie is te vinden op www.leesmonitor.nl. en op stadkamer.nl


.

Gerelateerde artikelen

Back to top button