Voorstraat ontploft na WK-zege Oranje: Zwolle viert alsof de finale al binnen is
Zwolle – De overwinning van het Nederlands elftal op Zweden zorgde zaterdagavond voor een ware oranje-explosie in de Zwolse binnenstad. Terwijl Oranje in Houston met liefst 5-1 afrekende met de Scandinaviërs, stroomden de terrassen in Zwolle vol met supporters. Vooral in de Voorstraat was het dringen geblazen. Daar stonden honderden voetbalfans schouder aan schouder voor de grote schermen van de cafés.
Al ruim voor de aftrap kleurde de binnenstad oranje. Op terrassen en horecapleinen verschenen supporters in shirts, vlaggen, hoedjes en andere oranje attributen. Bij cafés als Vliegende Paard, Shotto, Bonabo Social Club, De Kuiperij, Bloopers, The Referee Sportsbar, Het Refter, The Dublin House, Reuz, DAVO Bieren en Las Rosas waren grote schermen opgesteld om de wedstrijd live te volgen.

Voorstraat van voor tot achteren vol
De grootste drukte ontstond in de Voorstraat. De populaire uitgaansstraat stond van voor tot achteren vol met supporters die een glimp probeerden op te vangen van de wedstrijd. Op verschillende plekken stonden mensen zelfs buiten de terrassen om nog iets van het scherm te kunnen zien.

Bij ieder Nederlands doelpunt ging het volume nog een tandje omhoog. Handen schoten de lucht in, vreemden vielen elkaar om de nek en het gejuich galmde door de straat. Vooral de snelle openingsdoelpunten van Brian Brobbey zorgden voor uitzinnige taferelen.

Dringen bij grote schermen
Bij Las Rosas was het hutje-mutje. Het grote scherm trok zoveel bezoekers dat veel supporters genoegen moesten nemen met een plek aan de rand van het terras. Toch leek niemand zich daar druk om te maken. De overwinning smaakte zichtbaar naar meer.

Ook bij Het Refter en andere cafés zaten de terrassen stampvol. Supporters hingen over tafels, stonden achter stoelen of zochten een plekje tussen de menigte om maar niets te missen van de wedstrijd.

Feest breidt zich uit door de binnenstad
Naarmate de wedstrijd vorderde en de overwinning steeds dichterbij kwam, groeide ook de drukte elders in de stad. Op meerdere horecapleinen werd uitbundig meegeleefd met Oranje.

Toen de scheidsrechter voor het einde floot en de 5-1 overwinning definitief was, kwamen nog meer mensen richting het centrum om het feest mee te vieren. Door de straten van Zwolle trokken groepen supporters met vlaggen en oranje shirts.

Brobbey en Gakpo zetten Oranje op scherp
Het Nederlands elftal zette tegen Zweden een grote stap richting de knock-outfase van het WK. Bondscoach Ronald Koeman zag zijn verrassende keuze voor Brian Brobbey uitstekend uitpakken. De spits opende de score al vroeg en voegde daar snel een tweede treffer aan toe.
Ook Cody Gakpo was tweemaal trefzeker, terwijl invaller Crysencio Summerville het slotakkoord verzorgde. Zweden deed via Anthony Elanga nog iets terug, maar kwam nooit echt in de buurt van een comeback.
Door de overwinning staat Nederland op vier punten in groep F en lijkt plaatsing voor de volgende ronde slechts een kwestie van tijd.
Op naar een Oranjeplein?
Met de knock-outfase in zicht dromen veel Zwolse supporters inmiddels voorzichtig verder. Zaterdagavond bewezen de volle terrassen en uitpuilende horecapleinen dat de Oranjekoorts ook in Zwolle stevig heeft toegeslagen.

Voor nu werd er gefeest op de terrassen van onder meer Las Rosas, Het Refter en de cafés in de Voorstraat. Maar als Oranje deze lijn doortrekt, lijkt een groot Zwols Oranjeplein tijdens de volgende WK-wedstrijden ineens een stuk minder ondenkbaar.
De stemming in de binnenstad was daar zaterdagavond in ieder geval al helemaal klaar voor.








