Nieuws uit ZwolleVoorpaginaZorg & Welzijn

Zwolle gaat contract voor WMO hulpmiddelen opnieuw aanbesteden

Zwolle – De gemeente Zwolle gaat op zoek naar een nieuwe aanbieder voor hulpmiddelen (WMO) zoals roelstoelen, douchestoelen, trapliften en andere hulpmiddelen. Het contract met de huidige aanbieder Welzorg loopt eind 2017 af. Dit meldt wethouder Nelleke Vedelaar van Zorg maandagavond aan de gemeenteraad.

Klachten over Welzorg

De fracties van de ChristenUnie, VVD, D66, CDA en Swollwacht hadden een motie ingediend omdat er vele klachten binnenkwamen over de service en dienstverlening van de huidige aanbieder Welzorg. De klachten gaan ondermeer over oplopende wachttijden voor hulpmiddelen. De partijen willen dat de gemeente in gesprek gaat met Welzorg en dat bij een nieuwe contractsperiode de optie van meerdere aanbieders wordt overwogen.

Mensen die afhankelijk zijn van hulpmiddelen moeten zo goed en snel mogelijk bediend worden.

Alle partijen zijn van mening dat de WMO er voor is om mensen te laten meedoen in de samenleving ondanks een beperking. Mensen die afhankelijk zijn van hulpmiddelen moeten dan ook zo goed en snel mogelijk worden bediend.

Geen keuze tussen verschillende aanbieders

Doordat de gemeente Zwolle slechts met één aanbieder werkt kunnen cliënten niet overgaan naar een andere partij als ze ontevreden zijn. “Een markt met meer aanbieders zorgt voor een goede prikkel om de dienstverlening te verbeteren.”, aldus Wietse de Boer van ChristenUnie namens de indienende partijen.

Intensief in gesprek met Welzorg

Wethouder Vedelaar herkent de klachten: “De dienstverlening moet gewoon optimaal. Ook als er slechts één aanbieder is”. Ze weet dat er door een grote reorganisatie bij Welzorg sprake is van oplopende wachttijden en verminderde dienstverlening. “We zijn daar intensief over in gesprek met Welzorg”.

Geen contractsverlenging

Daarnaast kiest de gemeente ervoor om het contract per einde van dit jaar met Welzorg niet te verlengen, maar tot nieuwe aanbesteding over te gaan. De optie van meerdere aanbieders wordt in de aanbestedingsprocedure onderzocht. Vedelaar: “Klachten zijn één bron van informatievoorziening. Maar los van de klachten die we zien willen we ook weten wat mensen belangrijk vinden in de dienstverlening. We gaan dit uitgebreid inventariseren”. De bevindingen uit deze inventarisatie worden meegneomen in de nieuwe aanbesteding.

Gerelateerde artikelen

Geef een reactie

Back to top button