Zelfrijdende vrachtwagens uit Zwolle op weg naar Australische mijnen

Zwolle – Een mijlpaal van formaat bij Scania Production Zwolle! Daar zijn de eerste vier volledig autonome ATS Mining Trucks van de band gerold. Deze zelfrijdende krachtpatsers gaan zonder chauffeur de mijnen van Australië trotseren. En dat niet alleen: één operator kan vanuit een controlekamer tot wel tien van deze trucks tegelijkertijd aansturen. Een revolutie in de mijnbouw.
Slimmer, veiliger en duurzamer
De vier trucks zijn speciaal ontwikkeld om 24/7 te opereren in de extreme omstandigheden van de mijnindustrie. Het geheim? Geavanceerde technologie die ervoor zorgen dat de trucks moeiteloos obstakels detecteren en altijd de meest efficiënte route kiezen. Dankzij hun constante snelheid wordt bovendien het brandstofverbruik geoptimaliseerd, wat niet alleen kosten bespaart maar ook de ecologische voetafdruk verkleint.

Tekort aan chauffeurs opgelost?
De transportsector kampt wereldwijd met een tekort aan vrachtwagenchauffeurs. Door autonome voertuigen in te zetten op lange en zware trajecten, kunnen menselijke chauffeurs zich focussen op kortere en aantrekkelijkere routes met betere arbeidsomstandigheden. Een win-win voor de sector.
Veiligheid voorop
Mijnbouw is een van de gevaarlijkste industrieën ter wereld, maar met deze trucks zet Scania een belangrijke stap richting een veiliger werkomgeving. Door het uitschakelen van menselijke fouten en het vermijden van risicovolle situaties in de mijnen, worden ongelukken tot een minimum beperkt. Daarnaast communiceren de trucks met elkaar via een speciale technologie, waardoor ze realtime verkeersinformatie delen en botsingen voorkomen.
Duurzaam en toekomstgericht
De autonome trucks zijn kleiner dan de traditionele kolossen in de mijnbouw, wat leidt tot een lager brandstofverbruik en een efficiënter gebruik van de mijnlocatie. Ook is de technologie klaar voor elektrificatie, waarmee Scania zich positioneert als een pionier op het gebied van duurzame mijnbouwlogistiek.