Nieuws uit ZwolleVoorpagina

Drijbersingel straks helemaal afgesloten voor auto’s?; politiek besluit vanavond

Zwolle – Wat als een groene droom klinkt, zorgt voor slapeloze nachten bij bewoners van de Assiesstraat: het omtoveren van de Burgemeester Drijbersingel in Zwolle tot een Singelpark. Geen auto’s meer, alleen fietsers en wandelaars tussen het groen. Klinkt prachtig. Maar: waar moet het verkeer dan heen?

Dat is de vraag die steeds luider klinkt in Zwolle-Noord, waar de plannen voor het zogeheten Noorderkwartier concretere vormen beginnen aan te nemen. In dat plan verdwijnt de Burgemeester Drijbersingel als doorgaande route voor auto’s volledig van de kaart. In plaats daarvan komt er een ‘verblijfspark’ voor voetgangers en fietsers. Maar bewoners van omliggende straten houden hun hart vast. Zij vrezen dat hun straten de nieuwe sluiproutes worden — met alle gevolgen van dien.

Angst voor sluipverkeer

Vooral de Assiesstraat wordt gezien als de grote verliezer. Nu al wijkt verkeer in de spits vaak uit naar deze kortere en snellere route wanneer het op de Drijbersingel vastloopt.

“Meer verkeer in de straat, daar zijn onze appartementen niet op berekend,” waarschuwt een bewoner in een zienswijze aan de gemeente. “Het huidige vrachtverkeer veroorzaakt al trillingen en scheuren.” Volgens omwonenden doet de gemeente te weinig om deze overlast tegen te gaan. “Een knip of poller is nog steeds niet gerealiseerd. Dat belooft weinig goeds voor straks.”

Ook over de Vermeerstraat en Eikenstraat, de straten die in de wijk Dieze liggen achter de Drijbersingel, uiten hun zorgen. Het gaat om zorgen over de verkeersdruk in combinatie met de veiligheid rondom basisschool OBS De Springplank die aan de Eikenstraat ligt.

Gemeente: ‘Geen noemenswaardige toename’ – behalve op Assiesstraat

De gemeente stelt in haar visie dat het verkeer aan de noordzijde van het Noorderkwartier nauwelijks zal toenemen. Wel wordt erkend dat de Assiesstraat wél meer verkeer zal trekken. Om dat op te vangen wordt de straat opnieuw ingericht tot een zogenoemde ‘verblijfsstraat’ met meer groen, hoogwaardige materialen en ruimte voor voetgangers.

Een geruststelling? Niet voor de bewoners. “Als je zegt dat het een verblijfsgebied wordt, maar tegelijkertijd de enige toegangsweg laat voor auto’s, dan klopt er iets niet,” stelt een betrokkene.

Buitenring wordt binnenring

Volgens het plan krijgt de buitenring van Zwolle de functie van centrumring. Auto’s zouden via de ‘inprikker’ de Wevelinkhovenstraat en zogenaamde mobiliteitshubs aan de rand van het centrum (in dit geval de Diezerpoort parkeergarage) geleid moeten worden. Dat betekent: meer wandelen, fietsen en gebruik maken van deelvervoer.

Maar wat gebeurt er met het verkeer dat bijvoorbeeld vanaf de Pannekoekendijk via de Schuttevaerkade straks op de gesloten Burgemeester Drijbersingel stuit? Moet dat dan over de fietsstraat, de Rembrandtlaan, die niet berekend is op zoveel autoverkeer of gaan deze automobilisten voor de optie Assiesstraat of de combi Vermeerstraat of Eikenstraat?

Lezersvraag: waar moet het verkeer heen?

De grote vraag is dus: waar gaat het verkeer straks naartoe als de Drijbersingel verdwijnt? Kiest Zwolle voor het groen of voor bereikbaarheid – of wordt het straks allebei niet goed geregeld? Vanavond 26 mei besluit de gemeenteraad over de gebiedsvisie Noorderkwartier waarin de afsluiting staat vermeld.

Wat vindt u?

Moet Zwolle de Burgemeester Drijbersingel afsluiten voor auto’s ten koste van leefbaarheid in andere straten?
Heeft u ideeën voor een betere verkeersoplossing of maakt u zich juist zorgen over uw buurt? Laat het weten in de reacties!

FOCUS NIEUWSBRIEF

Van het belangrijkste nieuws uit Zwolle tot de leukste weekendtips: elke donderdag in je inbox.

Gerelateerde artikelen

Install PWA
Back to top button
Meldingen van deze website toestaan? Toestaan Weigeren