Natuur & DuurzaamNieuws uit ZwolleVoorpaginaZwarte Waterzone
Trending

Wonen in de uiterwaarden van het Zwarte Water: hoogleraar en Rijkswaterstaat zien geen problemen

Zwolle – Kunnen er woningen gebouwd worden in de uiterwaarden van het Zwarte Water bij Zwolle? Rijkswaterstaat, het waterschap en een hoogleraar waterveiligheid zijn van mening dat het goed mogelijk is. Dat bleek maandagavond tijdens een informatieronde voor de gemeenteraadsleden.

Op veel plekken in Nederland en in het buitenland wordt buitendijks gebouwd. ”Zwolle is daar niet uniek in. Onze hele binnenstad ligt in zekere zin buitendijks”, zegt Zwarte Water projectontwikkelaar Herman Reezigt. Klimaathoogleraar Pier Vellinga is het daar niet mee eens. Onlangs maakte het onderzoeksprogramma Pointer een uitzending over het bouwen in buitendijkse gebieden waarin Vellinga zich kritische uitte over het buitendijks bouwen. “Na de overstromingen in 1995 hadden we met elkaar afgesproken dat we niet meer buitendijks zouden bouwen. Ik vind het absurd dat dit nog steeds gebeurt.”

Maandagavond tijdens de informatieronde klonken er minder bezwaarlijke geluiden. Zo schoof Matthijs Kok aan tijdens de infodebatronde. Kok is hoogleraar waterveiligheid aan de TU Delft. Kok – zelf woonachtig in Hattem – kent het gebied naar eigen zeggen goed. Volgens de hoogleraar is het verstandig om te bouwen op plekken waar ruimte is, ”want mensen moeten ergens kunnen wonen. Valt het buitendijks gebied daaronder? Ja. Als het maar verantwoord gebeurt.”

Even opfrissen, wat waren ook alweer de plannen? Het gaat om bouwplannen voor 280 woningen in het Zwarte Water, buiten de dijken bij Holtenbroek. Deze plannen komen voort uit de omgevingsvisie van de Gemeente Zwolle uit 2018. De plannen stuitten op tegenspraak van buurtbewoners, PvdA Zwolle en Groen Holtenbroek. Het plan gaat over twee locaties, namelijk de Stadsoevers, dit zijn de bestaande jachthavens, en de Stadskade, dit is het industriegebied Triferto/Botermanhaven. Het is volgens het college de bedoeling om deze twee gebieden groener, opener, toegankelijker en levendiger te maken. Want een deel van het gebied ligt nu nog achter hekken.

”Het lijkt klimaatbestendig”

Het Waterschap Drents Overijsselse Delta (WDO Delta) gaat formeel alleen over de bescherming van de binnendijkse gebieden. Wel zijn ze van mening dat er niet gebouwd moet worden op plekken die extra gevoelig zijn voor klimaatverandering, tenzij er wordt voldaan aan de klimaatvoorwaarden: ”We zijn in principe tegen bouwen in de uiterwaarden, tenzij het voldoet aan de voorwaarden van klimaatbestendig bouwen.” Het project Zwarte Waterzone lijkt volgens het waterschap klimaatbestendig.

WDO Delta start volgend jaar met het versterken van de stadsdijken. Verantwoordelijk wethouder Ed Anker hoopt dat dat het dijkversterkingsproject gelijktijdig kan starten met het bouwen in de uiterwaarden: ”Als er vertraging in de plannen komt, komen de woningen later, dat is in deze tijd geen prettig nieuws. Het zou voor de wijk Holtenbroek fijn zijn als alles in keer gedaan wordt”, aldus de wethouder.

Waterschade

Rijkwaterstaat laat in een brief aan de raad weten dat bouwen in de uiterwaarden mogelijk is. ”Ook tegen het licht van te verwachten klimaatverandering is dit gebied minder relevant voor de
beschikbare ruimte in het rivierbed (van het Zwarte Water)”, schrijft de waterwegbeheerder. Wel vindt de overheidsinstantie dat de gemeente verantwoordelijk is voor het beoordelen van de veiligheidssituatie. Eventuele waterschade is wel voor de rekening van de bewoners zelf, volgens Rijkswaterstaat: ”Buitendijks zijn bewoners en gebruikers zelf verantwoordelijk voor het treffen van gevolg beperkende maatregelen” Kok denkt dat de eisen van Rijkswaterstaat goed zijn: ”ik zou ze zeker niet strenger maken.

Parkeergarage

De ontwikkelaars willen dat er een parkeerkelder komt, onder de appartementen, die bij hoogwater onder water gezet kan worden, voor waterberging. De hoogleraar van de TU denkt niet dat dit per se nodig is: ”Ik ben er heel erg voor dat we maatregelen nemen die zorgen voor een betere waterveiligheid. Een parkeergarage zou wel heel veel impact kunnen hebben, ook als je kijkt naar het feit dat er meer elektrische auto’s komen. Dan zou ik ervoor zorgen dat de parkeergarage waterdicht blijft”, besluit Kok.

Weerstand in Holtenbroek

Het plan van de Zwarte Waterzone oogst, volgens het wijkplatform Groen Holtenbroek, in de wijk enkel op weerstand, ”op een handjevol mensen uit de vastgoedwereld na.” Holtenbroekers willen volgens het platform de woningen niet en vrezen voor extra verkeersdruk in de wijk. “We hebben het over de achtertuin van Holtenbroek. De druk op deze groene leefomgeving van Holtenbroekers wordt enorm vergroot, waardoor het zijn recreatieve functie gaat verliezen.” zegt Aurelia de Vries, sterk betrokken bij Groen Holtenbroek. 

Op 8 november volgt er een debat over de Zwarte Waterzone.

Gerelateerde artikelen

Back to top button