Nieuws uit ZwollePolitiek & OpinieVerkeerVoorpagina

Groenlinks wil snelheid op Zwolse binnenring verlagen naar dertig

Zwolle – De gemeenteraadsfractie van GroenLinks wil de snelheid op de binnenring rondom de Zwolse binnenstad verlagen tot maximaal dertig kilometer per uur. De partij heeft hierover raadsvragen aan het college van burgemeester en wethouders gesteld.

“Nu zelfs de RAI-vereniging zich sterk maakt om van dertig het nieuwe vijftig te maken, is het tijd voor een herbezinning als het gaat om maximumsnelheden in Zwolle. De singels langs de stadsgracht staan dan met stip boven aan,” zegt GroenLinks-raadslid Norman Finies.

Op de binnenring rond de binnenstad, bestaande uit de Burgemeester van Roijensingel, Emmawijk, Harm Smeengekade, Pannekoekendijk, Schuttevaerkade, Burgemeester Drijbersingel en Groot Wezenland geldt nu nog een maximum snelheid van vijftig kilometer per uur. “Die snelheid komt verkeersveiligheid niet ten goede,” aldus Finies
tekst gaat verder onder de foto

Pannekoekendijk © Teun Dertien

Minstens 10 ongevallen in afgelopen half jaar op binnenring

De verkeersdrukte op de binnenring blijft ook toenemen waardoor de kans op ongevallen stijgt. In het afgelopen half jaar ging het alleen al op de Burgemeester van Roijensingel minimaal drie keer mis. Vorig jaar oktober werd een voetganger op het zebrapad aangereden en ruim een maand later vloog een auto uit de bocht. In februari werden er nog twee vrouwen aangereden door een auto. Alle drie de ongevallen vonden plaats in de omgeving van de Nieuwe Havenbrug.

Op de Pannekoekendijk raakten in het afgelopen half jaar ook meerdere verkeersdeelnemers gewond. Ter hoogte van de Katerdijk en Rodetorenbrug vonden ook minstens drie ongevallen plaats. Begin november werd een voetgangster aangereden door een auto, ruim een maand later kwam een fietser ten val en in februari reed een automobilist twee overstekende fietsers aan.

De ambulancedienst moest tweehonderd meter verderop ook minimaal drie keer in actie komen. Op de rotonde van de Pannekoekendijk met de Schuttevaerkade vonden meerdere ongevallen plaats in de afgelopen zes maanden. Vorig jaar in november raakte een fietser gewond aan zijn hoofd na een aanrijding op de rotonde. In januari werd een fietser aangereden door een bedrijfsbusje. Vijf dagen later ging een scooterbestuurder onderuit, terwijl de politie nog bezig was met de afhandeling van het ongeval werd op dezelfde plek een fietser aangereden door een auto.
tekst gaat verder onder de foto


Rotonde Pannekoekendijk met Schuttevaerkade © Teun Dertien

Toename verkeersdrukte op binnenring

Het wordt op de binnenring steeds drukker, zowel met snel- als langzaam verkeer. Een groot deel van het tracé is bochtig en er zijn veel zijstraten. “Op slechts een derde deel van de bijna twee-en-halve kilometer lange binnenring ligt een vrijliggend fietspad. Dit wordt in geen enkele norm of richtlijn vandaag de dag meer aanbevolen,” legt Finies uit.

Een lagere maximumsnelheid betekent volgens de Amsterdamse RAI-vereniging een substantieel kortere remweg. De remweg bedraagt op droog wegdek negentien meter als het verkeer vijftig rijdt. Bij een snelheid van maximaal dertig kilometer per uur staat een auto na zeven meter stil. “Een ring rond een stadscentrum waar vijftig nog steeds de norm is, is verkeerskundig niet meer van deze tijd”, concludeert Finies.

Finies vervolgt: “Het verlagen van de maximumsnelheid op de binnenring staat al in menig visiedocument van de gemeente. Wat GroenLinks betreft is de tijd van mooie woorden voorbij en gaat het nu om daden.”

Groenlinks vraagt het college daarom om de mogelijkheden te onderzoeken om de maximumsnelheid op de Zwolse binnenring te verlagen van vijftig naar dertig kilometer per uur.

Gerelateerde artikelen

Back to top button