EconomieNatuur & DuurzaamNieuws uit ZwolleVoorpagina

Wereldprimeur in Zwolle

Maar wat is een Plastic Road nu eigenlijk?

Zwolle – De hele Nederlandse pers was dinsdagmiddag in Zwolle. Daar werd de allereerste Plastic Road ter wereld in gebruik genomen. Natuurlijk waren ook de bedenkers Simon Jorritsma en Anne Koudstaal aanwezig. RTV Focus vroeg aan Simon hoe het idee was ontstaan en waar ze tegen aan waren gelopen bij de ontwikkeling.

verslag: Martin van der Hooft / foto’s: © Peter Denekamp

Plastic recyclen wordt al heel lang gedaan. Tuinstoelen, veiligheidshesjes, regenkleding en afrasteringspaaltjes, niets lijkt te gek. En sinds dinsdagmiddag dus ook fietspaden. Toch zit er een groot verschil in die toepassingen.

Dat heeft alles te maken met het gebruik. Moet een product duurzaam en zwaar te belasten zijn, dan lukt dat eigenlijk niet met gerecycled plastic. Of zoals Herman van Roost – Business Development Manager van Total –  het zei in de paneldiscussie: “Gerecycled plastic en hoogwaardige kwaliteit zijn eigenlijk niet verenigbaar.”  En toch was dat precies wat Simon Jorritsma en Anne Koudstaal wilden bereiken: een duurzaam product dat zwaar te belasten is én volledig gemaakt van gerecycled plastic.

In 2013 ontwikkelden ze het eerste concept. Nadat ze hun directe chef eerst nog moesten overtuigen, werd de ontwikkeling verder opgepakt. KWS – de werkgever van de bedenkers – weet natuurlijk alles van wegenbouw maar op het gebied van kunststoffen en het recyclen van plastic kwamen ze kennis tekort. In 2015 sloten daarom Wavin en Total aan. En – net zo belangrijk – gaven de gemeente Zwolle en de Provincie Overijssel aan dat ze graag wilden meewerken aan de praktijktesten.

Toen we het idee voor het eerst presenteerden aan onze chef, was hij niet heel enthousiast. Maar wij vonden het zelf zo goed, dat we hem toch overtuigd hebben. Met als resultaat dit fietspad. Simon Jorritsma, één van de bedenkers van de Plastic Road.

Problemen als uitgangspunt

Bij het (door-)ontwikkelen van nieuwe producten wordt heel vaak uitgegaan van bestaande producten en situaties. Jorritsma en Koudstaal kozen echter voor een andere benadering. “We bekeken een aantal problemen bij de wegenbouw en zijn van daaruit gaan bedenken hoe we die op konden lossen.” Eén van die problemen – zeker in het steeds natter wordende klimaat – was de waterafvoer. Om dat op te lossen werd besloten om de Plastic Road een holle structuur te geven. Ook stelden Simon en Anne zich ten doel om de weg geheel te maken van gerecycled plastic. De kennis van kunststofproducent Wavin en Total – naast een benzinemerk ook producent van hoogwaardige polymeren – was daarbij hard nodig.

Legoblokjes

Uiteindelijk bestaat de weg uit prefab-elementen die als grote legoblokken aan elkaar gekoppeld worden. Jorritsma: “Daarbij wilden we persé voorkomen dat je dat het oude autobaan-gevoel kreeg. Zo van ‘bonk-bonk-bonk’…. De gebruikers moeten een fijn en veilig gevoel hebben als ze over de Plastic Road rijden.” Dat veilige gevoel ontstaat onder andere door de toplaag. “Plastic is van nature een gladde grondstof. We hebben een speciale coating ontworpen, die wordt afgestrooid met een dunne splitlaag. Daardoor is het  geheel precies stroef genoeg.” Het resultaat is een stuk fietspad waar je eigenlijk niets aan merkt. Als er geen attentie-borden ‘Je rijdt nu op een weg van gerecycled plastic’ zouden staan, zou niemand weten dat ze over een heuse wereldprimeur rijden.

Door te werken met prefabelementen kan er straks ook veel sneller een nieuwe weg worden aangelegd. Als het voorwerk goed is gedaan ligt de weg zelf er zo in. En door de holle constructie is het leggen – of vervangen  – van kabelwerk ook een simpele klus.

Een Plastic Road bestaat uit prefab-elementen die ter plekke aan elkaar worden gekoppeld.  Foto © Peter Denekamp

Proefopstelling

De Plastic Road aan de Deventerstraatweg is een proefopstelling. Het idee is daarmee verhuisd van de tekentafel naar een praktijksituatie. Eén van de prefab-elementen is uitgerust met een fiks aantal sensoren. Die meten onder andere de krimp en uitzetting, de slijtage, het gebruik en de belasting. De komende paar jaar wordt alles tot op de voet gevolgd. En vergeleken met de gegevens van de tweede Plastic Road, die binnenkort in Giethoorn wordt aangelegd. Jorritsma: “Het is nu een ‘Proof of Concept’. We gaan nu meten of alles dat we samen met onze partners hebben bedacht ook daadwerkelijk zo uitkomt.”

Wanneer we daadwerkelijk volledige fietspaden van Plastic Road gaan aanleggen valt niet te zeggen. Eerst moeten we de resultaten van beide proefopstellingen afwachten.Simon Jorritsma

 

218.000 plastic bekertjes

Het eerste PlasticRoad-fietspad is 30 meter lang en ligt aan de Deventerstraatweg in Zwolle tussen de kruising met de Lindestraat en de Verenigingstraat. De 30 meter plastic fietspad bevat evenveel gerecycled plastic als 218.000 plastic bekertjes of 500.000 plastic flesdoppen.

Wereldwijd wordt jaarlijks 350 miljard kilo plastic gebruikt. Het overgrote deel van het plastic afval wordt nog steeds gestort of verbrand. In Europa bevatten alle kunststoftoepassingen samen maar 7% gerecycled plastic.* De PlasticRoad geeft plastic afval een hoogwaardig, tweede leven door het te recyclen en toe te passen in een weg. Daarmee willen de bedrijven een bijdrage leveren aan het overschot aan plastic afval dat er nu is. De PlasticRoad-pilot in Zwolle is circulair en er is gebruik gemaakt van gerecycled plastic. Het uiteindelijke doel is dat de PlasticRoad voor 100% uit gerecycled plastic bestaat.

“Deze eerste pilot is een grote stap richting een duurzame en toekomstbestendige weg gemaakt van gerecycled plastic. Toen we het concept bedachten, wisten we niet hoe we een PlasticRoad moesten maken, nu weten we het,”  aldus Jorritsma en Koudstaal.
Simon Jorritsma, Wethouder William Dogger, gedeputeerde Bert Boerman en Anne Koudstaal (vlnr)  waren de eersten die over de Plastic Road mochten fietsen. Foto: © Peter Denekamp

Provincie en gemeente als opdrachtgever

De provincie Overijssel en de gemeente Zwolle zien een grote potentie in de PlasticRoad als oplossing voor de toekomstige uitdagingen en ambities. Zij kozen ervoor om gezamenlijk opdrachtgever te zijn voor de eerste twee pilots. Door de eerste klant te zijn van de PlasticRoad kan het nieuwe product in de praktijk worden getoetst op technische en economische haalbaarheid.
Zo stimuleren beide partijen ondernemers met vernieuwende en duurzame ideeën en dragen zij bij aan een circulaire economie en een toekomstbestendige openbare ruimte.

We zijn er trots op dat twee bedrijven met wortels in Overijssel – KWS en Wavin – hebben meegewerkt aan deze innovatieve en circulaire Plastic Road.Bert Boerman, gedeputeerde Provincie Overijssel

 

Tweede pilot in Giethoorn

In november wordt een tweede pilot in Giethoorn aangelegd. Deze komt op een locatie waar andere eigenschappen van de PlasticRoad kunnen worden getest. Zodoende bieden de meetresultaten van beide pilots voldoende kennis om het product door te ontwikkelen. De pilots met de provincie en gemeente duren in principe vijf jaar. In de tussentijd zoeken de PlasticRoad-partners nieuwe locaties voor volgende pilots om andere toepassingen van de innovatie te kunnen testen. Daarbij wordt nu gedacht aan parkeervakken, perrons en trottoirs.

 

 

 

 

Gerelateerde artikelen

Back to top button