Wehkamp boekt fors verlies, maar zet nieuwe koers in
ZWOLLE – Webwinkelreus Wehkamp Retail Group (WRG) heeft opnieuw rode cijfers geschreven. Het afgelopen boekjaar (2024/2025) sloot af met een nettoverlies van €89,1 miljoen. Dat hoge bedrag komt vooral door een eenmalige afboeking op de bedrijfswaarde (goodwill). Zonder die post komt het verlies uit op €8,8 miljoen, vrijwel gelijk aan vorig jaar.
Omzet onder druk
De verkopen daalden met 6,8 procent naar €514 miljoen. Toch wist Wehkamp de marges te verbeteren: de brutowinst steeg van 36,8 naar 37,4 procent. Voor het zesde jaar op rij noteerde de retailer een positief aangepaste EBITDA, dit keer van €22,6 miljoen.
Nieuwe strategie
Sinds mei 2025 voert WRG een nieuwe koers. Die richt zich op kostenbeheersing, merkpositionering en klanttevredenheid. CEO Martijn Hagman presenteerde in oktober de nieuwe merkidentiteit: “Altijd Wehkamp, sinds 1952”. Volgens hem werpt de strategie al vruchten af: in de eerste twee kwartalen van het huidige boekjaar is de omzet weer gegroeid.
Reorganisatie
De koerswijziging gaat gepaard met harde ingrepen. Zo verdwijnen honderd banen – tien procent van het personeelsbestand – en is de klantenservice verplaatst naar Suriname. “We moeten efficiënter werken om structureel winstgevend te worden,” aldus Hagman.
Vertrouwen van financiers
CFO Miled Boukrami wijst op de recente herfinanciering. “Dat bevestigt het vertrouwen van aandeelhouders en banken. Onze kaspositie is versterkt en we kunnen investeren in technologie en betere klantervaring.”
DHL en Wehkamp verlengen samenwerking: focus op innovatie en klantgemak



