Nieuws uit ZwolleOnderwijs & WetenschapVoorpagina

Voormalig hoofdredacteur The Guardian spreekt op conferentie Windesheim

Zwolle – Rol en positie van de journalistiek veranderen razendsnel. Kan toepassing van ‘constructieve elementen’ in de journalistiek het publieke vertrouwen in het vak verhogen?

Op vrijdag 2 december organiseert de opleiding Journalistiek van hogeschool Windesheim de eerste internationale conferentie over constructieve journalistiek. Maar liefst tien internationale en vele binnenlandse experts zullen hun licht laten schijnen over de vraag hoe ‘constructieve elementen’ zouden kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van de journalistiek en aan de relatie van de journalist met zijn publiek. Wat zijn de mogelijkheden? Welke de valkuilen? Hoe die te omzeilen?

Constructieve journalistiek beweegt mensen om verder te kijken. Voorbij de problemen en de schuldvraag. Het helpt hen – na kritische analyse van het gebeurde – bij de oriëntatie op de toekomst: Hoe los je een probleem op? Wat is een alternatief? Wie denkt daar over na? Tijdens de conferentie komt aan bod hoe journalisten hun publiek bij die zoektocht (kunnen) begeleiden.

Vakgenoten als Alan Rusbridger (o.a. voormalig hoofdredacteur van The Guardian), Ethan Zuckerman (MIT Civic Media Lab), Emily Kasriel, (redactiechef BBC), Troels Mylenberg (Jysk Fynske Medier, Denemarken), David Bornstein (Journalist Solutions Journalism Network), Martha Riemsma (Twentse Courant Tubantia), Karel Smouter (De Correspondent) en Jasper Koning (Tegenlicht) delen hun ervaringen. Het symposium biedt de kans kennis te nemen van nieuwe voorbeelden, methoden en technieken en te bezien wat werkt en niet werkt.

De conferentie maakt deel uit van de nieuwe weg die de opleiding Journalistiek van Windesheim eind 2014 is ingeslagen: journalistiek bouwen, inhoudelijk bijdragen aan vernieuwing en legitimatie van het vak. Journalist Cathrine Gyldensted, internationaal pionier op het gebied van constructieve journalistiek, is daartoe in december 2015 aangesteld als directeur Constructieve Journalistiek. Onderzoeker Liesbeth Hermans is sinds oktober 2016 lector Constructive Journalism. Opleidingsdirecteur Bas Mesters: ‘In ons onderwijs en onderzoek nodigen we toekomstige journalisten onder meer uit na te denken over hun houding jegens en relatie met het publiek. Constructieve journalistiek is daarbij een van de gereedschappen. Wij onderzoeken of dit instrument de relevantie en legitimatie van journalistiek in de toekomst kan helpen bevorderen.’

Gerelateerde artikelen

Back to top button