Business UpdateEconomieNieuws uit ZwolleVideo NieuwsVoorpagina

VIDEO – Zwolle introduceert Zero-Emissiezone per 2025; zorgen bij ondernemers

Zwolle – Vanaf 1 januari 2025 wordt de binnenstad van Zwolle een zero-emissiezone. Dit betekent dat bedrijfsbusjes en vrachtwagens op benzine en diesel niet langer welkom zijn binnen de stadsgrachten. Zwolle sluit zich hiermee aan bij 29 andere grote steden in Nederland die vergelijkbare maatregelen nemen om de luchtkwaliteit te verbeteren en de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen.

Wat is een Zero-Emissiezone?

Een zero-emissiezone is een gebied waar alleen voertuigen met nul uitstoot zijn toegestaan. Het gaat dan alleen om bedrijfsvoertuigen zoals bestelauto’s, bakwagens en vrachtwagens.  Het gebied in Zwolle beslaat alles binnen de stadsgrachten, met de vijf toegangsbruggen die de grens van de zone afbakenen.

Overgangsregeling

Om de overstap voor ondernemers haalbaar te maken, gelden er verschillende ingangsdata voor verschillende voertuigen. Zo mogen de schonere bestelauto’s en jongere vrachtauto’s langer in de Zero Emissie-zones komen. Tot 2027 en soms zelfs tot 2030. Deze regels zijn landelijk door de rijksoverheid bepaalt en zijn voor alle Zero-Emissie zones in Nederland gelijk.

Ontheffingsmogelijkheden

Voor ondernemers die niet onder de overgangsregeling vallen, zijn er mogelijkheden tot ontheffing “Heb je als ondernemer een niet-zo-schone vrachtwagen of bestelbus, dan kun je ontheffing aanvragen bij de gemeente Zwolle,” zegt Dana Zijlmans, adviseur mobiliteit bij de gemeente Zwolle. Redenen voor ontheffing kunnen variëren “Bijvoorbeeld als een ondernemer het financieel nog niet kan dragen, of als er geen geschikt elektrisch voertuig beschikbaar is voor de specifieke behoeften van het bedrijf. Maar ook als een ondernemer bijna met pensioen gaat.” aldus Zijlmans.  Deze ontheffingen kunnen in eerste instantie worden aangevraagd voor een jaar. Daarna wordt er opnieuw gekeken. De adviseur mobiliteit benadrukt dat er ook dag ontheffingen mogelijk zijn. “Kom je niet vaker dan 12 keer per jaar in de binnenstad dan kun je deze aanvragen.”

Heb je als ondernemer een niet-zo-schone vrachtwagen of bestelbus, dan kun je in bepaalde gevallen ontheffing aanvragen bij de gemeente Zwolle. Dana Zijlmans, adviseur mobiliteit

Zorgen en kritiek

Ondanks dat, zijn er zorgen bij ondernemers. “De investeringen zijn behoorlijk hoog om een nieuwe elektrische bus aan te schaffen, vooral ook voor de kleinere ondernemers.” zegt Anne Riemersma, Binnenstadmanager bij het Zwolle Fonds. “We pleiten voor een rustige overgangsperiode en begrip voor elkaar.”

De zorgen zijn niet alleen financieel van aard. “We hebben ook aandacht gevraagd voor de markt en de evenementenbranche, die zwaar materieel nodig hebben. Voor deze sectoren zijn de elektrische trucks nog niet  beschikbaar,” aldus de vertegenwoordiger van het Zwolle Fonds.

Samenwerking en alternatieven

Er zijn overigens subsidieregelingen om de ondernemers te ondersteunen. En de gemeente Zwolle werkt samen met lokale ondernemers om oplossingen te vinden, zoals collectieve bevoorrading via hubs en het delen van voertuigen. “Bij die alternatieven zijn we ook met ondernemers in gesprek om te kijken naar mogelijkheden voor gezamenlijk vervoer,” zegt een gemeentewoordvoerder. Maar er zijn ook subsidies beschikbaar voor de aanschaf van elektrische voertuigen en vrachtfietsen. “We kijken hoe we lokale partijen rondom Zwolle kunnen samenbrengen zodat niet iedereen zijn eigen voertuig hoeft aan te schaffen, maar we dat in gezamenlijkheid doen en goederen bundelen.”

Als je bijvoorbeeld een busje hebt en je gaat één keer per week naar de groothandel en je mag dat busje in één keer niet meer gebruiken, dan doet dat zeer. Anne Riemersma, Binnenstadmanager ZwolleFonds

Zorgen bij kleine ondernemers

Ondanks de overgangsregeling, subsidies, de ontheffingen en de samenwerkingen zijn er zorgen bij de ondernemers. “Als je bijvoorbeeld een busje hebt en je gaat één keer per week naar de groothandel en je mag dat busje in één keer niet meer gebruiken, dan doet dat zeer,” aldus Riemersma.

Die ook nog eens wijst op de horecaondernemers die het toch al moeilijk hebben. “De horecagroothandels gaan over op elektrisch, maar dat zie je dan weer terug in de inkoopprijzen”.

Tot slot geeft Riemersma nog aan dat het aantal benodigde laadpunten voor al die elektrische vrachtwagens en bestelbussen ook nog op orde moet worden gebracht.

 

 

 

 

Gerelateerde artikelen

Install PWA
Back to top button
Meldingen van deze website toestaan? Toestaan Weigeren